Alig kezdődött el a Forma-1-es cirkusz európai fordulója, máris Kanadába utazik a Forma-1 mezőnye a hétvégére. Habár Kanada elvesztette Forma-1-es monopóliumát az észak-amerikai kontinensen, de az óriási amerikai piac miatt így is nagyon fontos résztvevője a világbajnokságnak, már 1978 óta. A Montrealt övező csodálatos környezet és a sűrű éjszakai élet ötvözve az erős francia behatással egyedülálló atmoszférát kölcsönöz a városnak.
Az idei évben még kettészakítják a nyári európai ütemtervet a kanadai futam miatt, de a héten kiadott jövő évi versenynaptárban már okosabban terveztek. 2026-ban ugyanis Miami után következik majd a montreáli futam május végén. Így a szezon nyári európai részét egy az egyben le tudják bonyolítani és majd csak október végén távozik a vén kontinensről a Forma-1 és veszi az irányt Ázsia és Amerika felé.
Egy utcai pályára látogat a Forma-1. Bár Monaco, Baku és Montreal sem egy épített pálya, mégis nagyon különböznek egymástól. A Notre-Dame szigeten tartott futamon várhatóan nagyon gyors tempó és előzésekkel tűzdelt kemény küzdelem várható. A Kanadai Nagydíj mindig is arról volt híres, hogy itt általában eseménydús versenyek zajlanak a nézők számára, ha másért nem, hát a sok autótörés miatt. Tavaly két unalmas évet követően ismét izgalmas versenyt láthattunk.
2024-ben a montreáli utcai pályán Max Verstappen kivillantotta a foga fehérjét és az első helyre vitte célba a Red Bullt. A holland elmondása szerint nagyon élvezte a versenyt, ahol a Ferrari labdába sem tudott rúgni, nem úgy, mint a Mercedes. Az első rajtkockából induló George Russell bár nem nyert, de a bronzérmes helyezést megkaparintotta. A Kanadában legsikeresebb csapat, a McLaren számára is termett babér. Lando Norris vihette haza a második helyért járó trófeát.
Idén nagyon domináns teljesítményt nyújt a McLaren. Igazából nem az a kérdés, hogy az egyéni világbajnokságot valamelyik pilótája nyeri-e, hanem inkább az, hogy melyikük lesz az. A konstruktőri világbajnoki címre is nagyon esélyes a papaja csapat, a Barcelonában bevezetett szabálymódosítás nem igazán volt hatással a csapat teljesítményére.
Barcelonában lépett életbe az első szárnyakra vonatkozó szabálymódosítás. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) határozata alapján a csapatoknak autóik első szárnyának hajlékonyságát 15 mm helyett 10 mm-re kellett csökkenteniük. Ez a módosítás egyelőre úgy tűnik a Williams számára volt előnytelen. A barcelonai futam nagyon rosszul sikerült a grove-i alakulat számára. Carlos Sainz a 14. lett, Alex Albon autója pedig annyira megsérült a Liam Lawsonnal való összeütközést követően, hogy a táj pilóta feladta a versenyt.
Ami a hétvége esélyeseit illeti, ne feledkezzünk meg Max Verstappenről sem, a háromszoros Kanadai Nagydíj–győztesről. Az utóbbi három évben zsinórban a holland pilóta állhatott a montreáli dobogó tetejére. Most viszont csak harmadik az egyéni ponttáblán. A nyomás nagy rajta, ráadásul csak egy büntető pont hiányzik ahhoz, hogy egy versenyes eltiltást kapjon a Red Bull pilótája. Tiszta és erőteljes teljesítményre lesz szüksége a kanadai utcai pályán ahhoz, hogy világbajnoki címvédésének reményét életben tartsa.
Pálya és az időjárás
A montreali pálya arról ismert, hogy nagyon igénybe veszi az autók motorját, fékrendszerét és az abroncsokat, hiszen a hosszú egyenes mellett egy sor szűk kanyar nehezíti a pilóták dolgát. Az igazán nagy megpróbáltatást az okozza, hogy ez a pálya rendelkezik a versenynaptár pályái közül a leggyorsabb részekkel és emellett a leglassabbakkal is. Négy fékezési zóna található a pályán, ahol 300 km-ről 120 km-re kell lassítani. Miután az autók így is kevés tapadással hajtanak, és rengeteg üzemanyagot cipelnek, ez még nagyobb terhet ró a fékekre és az abroncsokra.
Az időjárási előrejelzést a 2011-es hatalmas esőzés miatti monstre négyórás futammá alakult verseny után nem szabad figyelmen kívül hagyni Kanadában. Idén szokás szerint felhős-esős időt jósolnak a hétvégére, az itt jellemző változékony időjárás ezúttal is megkeserítheti a csapatok dolgát.
A verseny
A montreali egy ideiglenes utcai pálya. Ez azt jelenti, hogy az aszfaltcsík nagyon poros és csúszós a hétvége kezdetén. A köreredmények azonban folyamatosan javulnak, még a verseny során is, mivel egyre több gumi tapad az aszfaltra.
A Gilles Villeneuve-ről elnevezett pálya egy kicsit olyan, mintha a monacói és a monzai pálya kombinációja lenne. Ami az aerodinamikát illeti, Montrealban nagyon kis tapadással fognak az autók hajtani, egyedül Monzában fognak kisebb tapadással körözni idén a versenyautók.
A 70-körös Kanadai Nagydíj június 15.-én helyi idő szerint 14 órakor (nálunk 20 órakor) veszi kezdetét. A pálya hossza: 4,361 km, a teljes versenytáv 305,270 km. A körrekordot Valtteri Bottas tartja még 2019-ből 1:13.078-es időeredménnyel.
2024-ben Max Verstappen (Red Bull) nyerte meg a Kanadai Nagydíjat. A holland pilóta ideje 1:45.47.927 volt. A második helyen Lando Norris (McLaren) ért célba, míg a bronzérmes helyezés George Russelé (Mercedes) lett.
Forrás: Amber PR, nyitókép: Red Bull Content Pool
Szólj hozzá