Péntek reggel kezdődött el a Forma-3-as mezőny szezonzáró hétvégéje, amely így, stílusosan, 10 futam után a Sebesség Templomában ért véget. A versenyhétvége egyik főszereplője az AIX Racing csapata volt – egyrészt új versenyzőjük, Fernando Barrichello, másrészről pedig az idén másodjára pole pozíciót szerző Brad Benavides miatt; de a Campos Racing és versenyzőik – Nikola Tsolov, Mari Boya és Tasanapol Inthraphuvasak – sem panaszkodhatott. Az utolsó futam pedig nem okozott csalódást, ugyanis nem csak biztonsági autós fázisok, izgalmas előzések, hanem rekordok is tarkították.
A monzai pálya – Monacóhoz hasonlóan – kisebb szabálymódosítást igényelt a Forma-3-as mezőny szempontjából. Az időmérőt A és B csoportra osztották, így a mezőnynek 15-15 perce volt teljesíteni az edzést. Az A csoportban a páratlan, a B csoportban a páros rajtszámú versenyzők kaptak helyet, majd a fésűelv alapján alakították ki a rajtrácsot. Ennek keretében amelyik csoport első helyezettje futja a legjobb időt, az kapja a páratlan, míg a másik csapat a páros rajtkockákat. Egy újonc is csatlakozott a mezőnyhöz Fernando Barrichello személyében, aki a korábbi Forma-1-es versenyző, Rubens Barrichello 20 esztendős fia. A péntek reggel szokás szerint a fiatalok szabadedzésével kezdődött, ahol a Prema versenyzője, Ugo Ugochukwu bizonyult a leggyorsabbnak. A délutáni időmérő során Ugochukwu az A csoportban kezdte meg az edzést, amit csoportján belül meg is nyert. A B csoport 15 perce alatt szinte végig úgy tűnt, hogy az amerikai 1:38.613-as idejét senki nem tuja überelni. Viszont az utolsó pillanatban, miután már lejárt az idő, Brad Benavides 1:38.120-as időt futott, amivel elvette honfitársától a pole pozíciót. Habár úgy tűnt, hogy a menet León, Tsolov és Boya közt fog eldőlni, mindenki meglepetésére Benavides győzedelmeskedett a szezon utolsó időmérőjén. Az AIX pilótája így idén Spa után másodjára szerzett pole pozíciót a vasárnapi főfutamra.
A szombati sprintfutam az időmérős szabályváltoztatás ellenére fordított rajtráccsal indult. A sprintverseny első rajtkockáját van Hoepen foglalhatta el, mellőle pedig Stenshorne indulhatott. Stenshorne már az első kanyarban megelőzte a pole pozíciós ART Grand Prix versenyzőjét. A versenyt a biztonsági autó szakította meg, mivel a Van Amersfoort Racing egyik versenyzője, Ivan Domingues az egyes kanyarban összetörte autóját. Mindeközben a főfutam pole pozícióját elnyerő Brad Benavides összekoccant Tasanapol Inthraphuvasakkal, amiért az amerikai pilótának 10 másodperces időbüntetést róttak fel. Van Hoepent az újraindítás után újra megelőzték, ezúttal Tim Tramnitz vette át a hollandtól a második helyet, majd nem sokkal később Roman Bilinski is beelőzte az ART Grand Prix pilótáját. Tramnitz időközben átvette a vezetést Stenshornetól egy szoros küzdelemben, amelyet sikerült az utolsó előtti körös biztonsági autós szakasz ellenére is megtartania. A német pilóta így a tavalyi év után ismét monzai sprintversenyt nyert. Habár az MP Motorsport pilótájának öröme nem tartott sokáig – 10 másodperces időbüntetést kapott a rajtprocedúra megszegése miatt. Tramnitz így az első helyről a 18. helyre csúszott vissza; győzelmét Roman Bilinski vette át. Bilinksi ezzel az eredménnyel történelmet írt, ő lett az első lengyel pilóta, aki első helyen végzett egy FIA Forma-3-as versenyen.
A vasárnapi és egyben idei utolsó főfutam sztárjai egyértelműen a Campos Racing versenyzői voltak. A dupla Campos dobogó meghozta a csapatnak az eddigi történetük első bajnoki címét. A rajtrács első sorából Benavides és Ugochukwu is jól kapták el a rajtot – az AIX-es pilóta meg tudta tartani a pozícióját. Az első biztonsági autó Charlie Wurz miatt jött, amivel a Trident bajnoki címe el is úszott. Az újraindítás után Benavides túl szélesen kanyarodott és habár a pozícióját meg tudta tartani, rádión utasították, hogy adja át a vezetést honfitársának. Ugochukwu nem sokáig vezette a mezőnyt, ugyanis Benavides az egyes kanyarban visszavette a vezetést. A következő biztonsági autós szakaszt az újonc Fernando Barrichello idézte elő az Ascariban. A híres sikán nem csak a brazil, hanem Ugochukwu vesztét is okozta – újra „megidézve” a biztonsági autót. Az újraindítást harmadjára is jól kapta el Benavides, de Tsolov hamar a közelébe férkőzött és át is vette a vezetést az amerikaitól, majd az AIX Racing pilótája hibázott, amivel több pozíciót is vesztett. Időközben Inthraphuvasak állt az élre, aki rádión kérte csapatát, hogy szóljanak a bolgár versenyzőnek, hogy a bajnoki cím érdekében dolgozzanak össze. Habár Tsolov próbált előzési kísérleteket végrehajtani, végül tisztán befutottak. Érdemes még említést tenni a bajnokság győzteséről, Rafael Camaráról, aki az ötödik helyen végzett az utolsó rajtkockáról indulva.
A Forma-3-as bajnokság idei szezonja a monzai hétvégével véget ért. Az egyéni bajnokság győztese Camara; a második és harmadik fokát a dobogónak pedig a Campos Racing versenyzői, Nikola Tsolov és Mari Boya foglalják el. A mezőny legközelebb a 2026-os szezonnyitón, Melbourneben méretteti meg a tudását – újonc és visszatérő versenyzőkkel egyaránt.
Szerző: Bertha Zsófia, nyitókép: Red Bull Content Pool / Dutch Photo Agency
Szólj hozzá