Január legutolsó hétvégéjén a tradicionális Monte-Carlo Ralival kezdődik az extrahosszú 2025-ös Rali Világbajnokság. A szezonnyitó verseny népszerűsége töretlen, idén is maximális létszámmal vesznek részt rajta a ralisok, akik havas-jeges körülmények közötti megmérettetéssel nyitják a Rali Világbajnokságot. A 2022-es évben korszakváltás történt a Rali Világbajnokságban, de idén a hibrid-éra véget ér. 2025-től ismét a belsőégésű motoroké a terep. Emellett egy új beszállító, a Hankook látja el idén gumikkal a Rali Világbajnokság résztvevőit.
A korábbi évek enyhébb téli időjárása miatt a Monte-Carlo Rali helyszínét északabbra helyezték, de a főhadiszállást idén ismét Gap városában, a nyolcszoros ralivilágbajnok Sebastien Ogier szülővárosában, rendezték be. Idén ismét ez a franciaországi város lesz a Monte-Carlo Rali központja. Úgy néz ki, hogy a Francia Alpokban sok hó esett mostanában, így, ha kitart a hideg és a havazás, izgalmas ralinak nézhetünk elébe a hétvégén.
Több minden is megváltozott idénre, kezdve a tavaly sokat vitatott pontszámítást is. Az első tíz helyezett a következő szerint kap pontokat: 25-17-15-12-10-8-6-4-2-1. 2024-ben érdekes helyzetek alakultak ki a szombati és vasárnapi pontszámítás után. Idéntől kezdve szombaton nem osztanak pontokat, az kapja a legtöbb pontot egy versenyen, aki elsőként ér célba vasárnap. A Super Sunday viszont marad, amikor is az első öt helyezett 5-4-3-2-1 extra pontot vihet haza. A Power Stage pontozás változatlan marad.
A pilótapiacon is történtek változások. Adrien Fourmaux az M-Sporttól a Hyundaihoz igazolt. Sami Pajari a tavalyi WRC2-es győzelmét követően teljes állást kapott a Toyotától és régi navigátorával, Marko Salminennel áll idén rajthoz. Josh McErlean szintén a Rally1-ben debütál idén az M-Sport Fordnál.
Új helyszínek is bekapcsolódnak idén, s ezzel 2008 óta nem látott rekordhosszúságú szezonnak nézünk elébe. Januárban indul és november ér majd véget a 14 állomásos szezon, s idén először Szaúd-Arábia – szezonzáróként – csatlakozik és a Kanári-szigetek és Paraguay is bemutatkozhat a ralizás éllovasai előtt. Észtország egy év kihagyást követően visszatér.
A regnáló világbajnok csapat, a Toyota, öt autóval áll rajthoz ebben az évben egy sor versenyen, így a Monte-Carlo Ralin is. 2023 világbajnokát, Kalle Rovanperát, Elfyn Evanst, Takamoto Katsutát, Sebastien Ogiert, és a frissen csatlakozó Sami Pajarit indítja az év első raliján.
Ogier, a helyi hős, rekordszámú tizedik Monte-győzelmére hajt, de idén is csak bizonyos ralikon áll majd rajthoz. Kalle Rovanpera ismét főállású pilóta lesz, a teljes szezonban versenyez, így, ha csak nem felejtett el vezetni az elmúlt egy évben, ami nehezen hihető, győzelmi esélyekkel vág neki a világbajnokságnak. Sebastien Ogier így kisebb nyomás alá kerül. A francia továbbra is csak bizonyos ralikon áll majd rajthoz, így kisebb lesz nála a kiégés veszélye.
A nagy vetélytárs Hyundai három csapattal áll rajthoz. A regnáló világbajnok, Thierry Neuville, Ott Tanak és az újonc Adrien Fourmaux küzd majd a világbajnoki pontokért.
Egy nagyon különleges versenyhelyszín következik a hétvégén, amelyet minden pilóta kedvel, s sajnálna, ha kimaradna a versenyek közül. Az ünnepeknek, teszteléseknek, csapatbemutatónak vége, itt a bizonyítás ideje.
Nem lesz könnyű dolga a Monte-Carlo Ralin indulóknak, ahol a Francia Alpokban megjósolhatatlan időjárás idén még nagyobb fejfájást okozhat. Bár a gyorsasági szakaszok nagy részét aszfalton teszi meg a mezőny, az útviszonyok egyik percről a másikra megváltozhatnak akár egy-egy gyorsasági szakaszon belül is. Ez az abroncsválasztást is megnehezíti, helyezésekről dönthet egy-egy jól megválasztott gumi. A csapatok így folyton az időjárás jelentéseket lesik majd és próbálják azokat kiegészíteni az órákkal hamarabb előre küldött csapataik, a jégkémek információival.
A rali
A Monte-Carlo Rali a világ leghíresebb és egyben legnehezebb aszfaltos versenye. Érdekes kettőség jellemzi a versenyt. Dél-Franciaország télies és nehezen megjósolható vegyes útviszonyait, az enyhe éghajlatú monacói aszfalt váltja. Különböző télies útviszonyok jellemzőek erre a versenyre, amelyek próbára teszik a csapatokat. Így különösen nagy presztízzsel bír a monte-carlói trófea megszerzése. A monte-carlói győztesnek sokoldalú pilótának kell lennie, aki jól ismeri az útviszonyokat és nagyszerűen tud választani abroncsot az ilyen gyorsan változó útviszonyokhoz. Ez az új abroncsszállító miatt még nagyobb kihívások elé állítja a csapatokat.
Sok újdonsággal várja Monaco idén a csapatokat. 115.59 km-nyi új szakasz és egy sor visszatérő szakasz teszi próbára a pilótákat.
A ralit két éjszakai speciális szakasszal nyitják csütörtök este, amelyet a szokásos monacói startceremónia előz meg a Kaszinó téren. Csütörtök délután három szakaszt teljesít a mezőny sötétben a Gapben található szervizparkba visszafelé menet. Pénteken három szakasz következik kétszer Gaptől keletre és északra. Szombaton hasonlóképpen mennek három szakaszt kétszer teljesítve nyugatra, s itt található majd a vadonatúj Auelon- Recoubeau-Jansac szakasz. Vasárnap Gapből indul a mezőny, a csütörtök esti szakaszokból kettőn ismét végighajtanak a Power Stage – La Bollène-Vésubie / Peïra-Cava- felé, amely az ikonikus Col de Turinin lesz, ahol bónuszpontokat szerez az első öt helyezett. A nap végén a mezőny visszatér Monacóba, a díjkiosztó ceremóniára.
A 2025-ös Monte-Carlo Rali három napon át tart, s a 18 gyorsasági szakasz 343,80 km-t tesz ki. A teljes táv: 1629,37 km.
(Forrás és nyitókép: Amber PR)
Szólj hozzá