Január legutolsó hétvégéjén a tradicionális Monte-Carlo Ralival elrajtol a 2024-es Rali Világbajnokság. A szezonnyitó verseny népszerűsége töretlen, idén is maximális létszámmal vesznek részt rajta a ralisok. 70 indulóval, havas-jeges körülmények között rajtol a hétvégén a Rali Világbajnokság. A 2022-es évben korszakváltás történt a Rali Világbajnokságban, s úgy tűnik a hibrid-éra harmadik szezonában sem csökkent a világbajnokságban indulók száma.
Bár idén ismét igazi havas-télies viszonyok uralkodnak Európa szerte, de a korábbi évek enyhébb téli időjárása miatt a Monte-Carlo Rali helyszínét északabbra helyezték, s a főhadiszállást idén ismét Gap városában, a nyolcszoros ralivilágbajnok Sebastien Ogier szülővárosában, rendezték be. 2021 után tehát ismét ez a franciaországi város lesz a Monte-Carlo Rali központja.
A regnáló világbajnok csapat, a Toyota Elfyn Evanst, Takamoto Katsutát és Sebastien Ogiert indítja az év első raliján. Ogier, a helyi hős, rekordszámú kilenc alkalommal nyerte meg a versenyt, de idén is csak bizonyos ralikon áll majd rajthoz. S mi lesz a kétszeres világbajnok Kalle Rovanperával? A fiatal finn Sebastien Ogier-hez hasonlóan részmunkaidős ralis lesz. Nem vesz részt az egész világbajnokságon, csak meghatározott versenyeken áll majd rajthoz.
A Toyota két világbajnok klasszisa, így fél-fél szezont vállal csak, s amikor rajthoz állnak, a főállású Takamoto Katsutának kell átadnia a helyét egyikőjüknek.
Rajtuk kívül még Esapekka Lappi sem megy teljes szezont a Hyundainál. A finn ralis szeretne több időt tölteni a családjával, emiatt döntött a részmunkaidő mellett. Valami nem jó irányba megy a Rali Világbajnokságban, hiszen a jelenleg aktív három világbajnok közül csak Ott Tanak teljesít teljes szezont 2024-ben.
Ennek a döntésnek a leendő 2024-es világbajnok örülhet majd a legjobban, aki várhatóan Ott Tanak, Thierry Neuville és Elfyn Evans közül kerülhet ki. Előbbi második, az utóbbi kettő pedig első rali világbajnoki címének örülhetne 2024 végén.
A Hyundai Motorsport színeiben a 2019-es világbajnok Ott Tanak, Thierry Neuville és Andreas Mikkelsen áll rajthoz. Tanak 2023-ban egy évet az M-Sportnál töltött és most visszatért ahhoz a csapathoz, ahol egyetlen világbajnoki címét szerezte. Andreas Mikkelsen feljebb váltott egy kategóriával idénre, de autóját megosztva használja majd Dani Sordóval és Esapekka Lappival.
A félprivát M-Sport Ford két Puma Rally1-es autóval vág neki a világbajnokságnak Adrien Fourmaux-val és Grégoire Munsterrel a fedélzeten.
Egy nagyon különleges versenyhelyszín következik a hétvégén, amelyet minden pilóta kedvel, s sajnálna, ha kimaradna a versenyek közül. Az ünnepeknek, teszteléseknek, csapatbemutatónak vége, itt a bizonyítás ideje.
A csapatok idén is elmentek az év elején a helyszínre tesztelni, ahol ezúttal igencsak télies körülmények várták őket. Hol havas-jeges, hol aszfaltos útviszonyokkal találkozhattak Dél–Franciaországban.
Nem lesz könnyű dolga a Monte-Carlo Ralin indulóknak, ahol a Francia Alpokban megjósolhatatlan időjárás idén még nagyobb fejfájást okozhat. Bár a gyorsasági szakaszok nagy részét aszfalton teszi meg a mezőny, az útviszonyok egyik percről a másikra megváltozhatnak akár egy-egy gyorsasági szakaszon belül is. Ez az abroncsválasztást is megnehezíti, helyezésekről dönthet egy-egy jól megválasztott gumi. A csapatok így folyton az időjárás jelentéseket lesik majd és próbálják azokat kiegészíteni az órákkal hamarabb előre küldött csapataik, a jégkémek információival.
A rali
A Monte-Carlo Rali a világ leghíresebb és egyben legnehezebb aszfaltos versenye. Érdekes kettőség jellemzi a versenyt. Dél-Franciaország télies és nehezen megjósolható vegyes útviszonyait, az enyhe éghajlatú monacói aszfalt váltja. Különböző télies útviszonyok jellemzőek erre a versenyre, amelyek próbára teszik a csapatokat. Így különösen nagy presztízzsel bír a monte-carlói trófea megszerzése. A monte-carlói győztesnek sokoldalú pilótának kell lennie, aki jól ismeri az útviszonyokat és nagyszerűen tud választani abroncsot az ilyen gyorsan változó útviszonyokhoz.
A ralit két éjszakai speciális szakasszal nyitják csütörtök este, amelyet a szokásos monacói startceremónia előz meg a Kaszinó téren. A szombati lesz a leghosszabb nap 134,86 km-nyi gyorsasági szakasszal. Vasárnap Gap és Monaco között versenyez a mezőny. A híres La Bollène-Vésubie / Col de Turini szakasz lesz a Power Stage is egyben, ahol bónuszpontokat szerez az első öt helyezett. Vasárnap a nap végén a mezőny visszatér Monacóba, a díjkiosztó ceremóniára.
A 2024-es Monte-Carlo Rali három napon át tart, s a 17 gyorsasági szakasz 324,44 km-t tesz ki. A teljes táv: 1649,89 km.
(Forrás és nyitókép: Amber PR)
Szólj hozzá