Keresés
Close this search box.

HunGarian Baja: harc az utolsó méterekig

blank

Az autósoknál Orlando Terranova nyerte meg a HunGarian Baját – az argentin ezzel átvette a vezetést a világkupa összetett pontversenyében –, míg a motorosoknál a győzelemnek Adam Tomiczek, az összetett világkupa-sikernek Benjamin Melot örülhetett.

Ha azt hitték, túl vannak a nehezén, nagyon tévedtek. Igaz, hogy a HunGarian Baja mezőnye szombaton teljesítette a két szokatlanul hosszú, 208 kilométeres szelektív szakaszt, de azért a vasárnapra előírt kétszer 82 kilométer sem volt piskóta. Főleg úgy, hogy ebben a rendkívül szoros mezőnyben az utolsó méterekig tartott a pozícióharc.

Az autósoknál Orlando Terranova és Martin Prokop vívott késhegyre menő, kiélezett csatát az első helyért – az argentin számára volt nagyobb a tét, hiszen ő az összetett világkupa-győzelemért is küzd, míg a cseh „szimplán” csak a versenyt akarta megnyerni, igaz, ennek érdekében hajlandó volt kockáztatni is.

A határok feszegetése nem hozott bajt, szoros befutót azonban igen: az első szakaszon mindössze 2 másodperc volt a különbség az éllovasok között – Terranova javára.

„Megint nem volt hidraulikus emelőnk, úgyhogy figyelni kellett, nehogy defektet kapjunk, az első szakasz felénél már harminc másodperccel vezettünk Martin (Prokop) előtt, de a végére csak kettő maradt, mert elkeveredtünk. A gumik nem voltak jó állapotban, de lehetett volna sokkal rosszabb is…” – utalt arra Terranova, hogy a szabályok szerint mindenki nyolc abroncsot használhat egy hétvégén, ám a gumik nagyon fogytak ezeken a hosszú, köves pályákon.

Hogy mennyit kockáztatott Prokop? Sokat!

„Rizikóztunk, volt is egy-két meleg pillanatunk, de Orli (Terranova) is nagyon nyomta a gázt, úgyhogy bár azt reméltem, közelebb kerülünk hozzá a vasárnapi első szakaszon, ez nem jött össze. Azért az utolsó szakaszon még megpróbáltuk megnyerni a versenyt, még feltettünk mindent egy lapra” – árulta el Prokop.

Nos, ennek az lett a vége, hogy az utolsó szakaszon tényleg „ing-gatya” leszakadt mindkettejükről, s bár a szakaszt Prokop nyerte, a versenyt 37 másodperccel Terranova.

„Nagyon hosszú és nehéz hétvége volt, másodszor vagyok itt, de azt látom, hogy a verseny évről évre fejlődik. A két 208 kilométeres szakasz szombaton kőkemény volt, és számunkra a végső ütközet is nagyon izgalmasan alakult. Eddig is szerettem a magyar futamot, de most már ez az egyik kedvencem” – mondta Terranova, aki a Baja-világkupa pontversenyében 10 ponttal átvette a vezetést. Igaz, még van hátra három futam.

A magyar világkupa-futam előtt Vlagyimir Vasziljev állt az élen, ám ezúttal az orosz versenyzőnek be kellett érnie a harmadik hellyel, így visszaesett a második helyre. Ez többek között annak tudható be, hogy nem csupán szombaton, hanem vasárnap is kapott egy bal hátsó defektet – igaz, a zárónapon három kilométerre a szakasz végétől, szóval eljutott a célig. Sietett azért ő is, annyira, hogy az egyik ugrató után másodpercekig gurult/csúszott a Toyota első két kerekén, ami nem éppen üzemszerű megoldás. A lényeg azonban a harmadik hely, vagyis az orosz dobogóval ünnepelte ötvenedik születésnapját.

A negyedik helyen „Kuba” Przygonski érkezett, aki ugyan jó néhány problémával nézett szembe az elmúlt napokban, vasárnapra kisimultak a ráncai és visszaszállt a ringbe. „Sok időt veszítettünk, de még versenyben vagyunk, ami jó hír. Még jobb hír, hogy van fékünk, és hogy már a lábam sem fáj úgy, mint tegnap, amikor féktelenül teljesítettük azt a hosszú pályát” – mondta a lengyel, aki az utóbbi két évben dobogóra állhatott a HunGarian Baján, most azonban éppen lecsúszott róla.

Képgaléria életképekkel, és a rajtprocedúrával

A legjobb magyar továbbra is a Lónyai Pál, Horn Albert kettős, amely az ötödik helyen ért célba – ez nagy siker ebben a mezőnyben, ám nyilván miután álltak a negyedik helyen is, a fiúk jobban szerették volna azt megtartani.

„Kemény kihívást jelentett ez a verseny, egyrészt a hosszú pályája, másrészt a köves talaja miatt – a rendező nagyon kitett magáért. Több kalandunk is volt, ma például egy balos kanyart nem láttunk pontosan, és kicsit szélesebbre vettük, csakhogy a jobb oldalon meg mély szakadék húzódott. Befordultunk, de a nagy tempó miatt kicsit magunkra ijesztettünk. Elfáradtunk, de az ötödik hely ebben a rangos nemzetközi mezőnyben nagyon jó.”

A motorosok élmezőnye elképesztően nagy küzdelemben osztozott a világkupa-pontokon – a fiúk húzták a gázt, ahogy bírták, de közben azért tökéletesen tisztában voltak vele, hogy itt az nyer majd, aki nem hibázik, úgyhogy száz százalékosan koncentráltak az útra.

„Jó és gyors a pálya, és persze, mivel az autósok után rajtolunk, nagyon sok a kő, amire figyelni kell, mert nagyon nagyot lehet itt esni. Az előnyöm nem volt éppen megnyugtató Stefan (Svitko) előtt, úgyhogy próbáltam a saját tempómban motorozni, és nem hibázni. Összességében nagyon hosszú, fárasztó, ugyanakkor élvezetes versenyen vagyunk túl” – nyilatkozta a verseny lengyel győztese, Adam Tomiczek, aki végül 2:37 perccel előzte meg Svitkót a végelszámolásnál.

Ez persze mit sem változtatott azon, hogy a célceremóniára várakozva együtt üldögéltek a hűvösben, és együtt beszélték át az elmúlt két-három nap nehézségeit és kalandjait.

„Adam nagyon gyors volt, és én nem tudtam jobban megközelíteni, mert ezeken a köveken nem akartam hibázni. A mai pálya igazán gyors volt, és talán kicsit veszélyes is, úgyhogy mindenkinek nagyon észnél kellett lenni” – mondta Svitko.

A harmadik helyezett Maciej Giemza nem is elsősorban előre, hanem inkább hátrafelé nézett, hiszen nem más üldözte, mint az összetett Baja-világkupát végül megnyerő francia Benjamin Melot, de amikor azt látta a lengyel, hogy az eddigi előnyéhez hozzátett még négy percet az első szakaszon, kicsit megnyugodott. „A szombatihoz képest ellenkező irányban teljesítettük a pályát, de így is emlékeztem néhány szakaszra, ami növelte a magabiztosságomat” – mondta Giemza.

S hogy miként értékelt a világkupa-győztes?

„Igazán menő lett volna a dobogón ünnepelni a végső sikert, de ezúttal ez nem jött össze, ráadásul vasárnap már csak az lebegett a szemem előtt, hogy érjek be a célba, mert a szombati bukásom után – amelyet egy nagyobb ugrató után szenvedtem el – nagyon fájt a bal csuklóm. Az első három srác egyébként is nagyon gyors volt, s bár szerettem volna megfogni őket, a negyedik hely is elég volt a világkupa megnyeréséhez. Fáradt vagyok, de nagyon boldog” – nyilatkozta Melot.

HUNGARIAN BAJA, VK-FUTAM, VÁRPALOTA

Végeredmény. Autósok: 1. Orlando Terranova, Bernardo Graue (argentin, Mini John Cooper) 6:44:54, 2. Prokop, Tománek (cseh, Ford Raptor) 37 másodperc hátrány, 3. Vasziljev, Zsilcov (orosz, Toyota Hilux) 16:29 p h., 4. Przygonski, Gottshclak (lengyel, német, Mini John Cooper) 43:37 p h., 5. Lónyai Pál, Horn Albert (magyar, LPR Porsche Macan) 44:36 p h.

Motorosok: 1. Adam Tomiczek (lengyel, Husqvarna) 6:01:48, 2. Svitko (szlovák, KTM) 2:37 p h., 3. Giemza (lengyel, Husqvarna) 27:38 p h.

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top