blank

Várpalotán repülnek a terepjárók!

blank

A magyar világkupa-futam, a HunGarian Baja szuperspeciális szakasza rövid volt, de nagyon tartalmas – a 7.18 kilométeren megannyi ugratóval találták szembe magukat a versenyzők. A leggyorsabb Martin Prokop volt.

Díszlövés dördült a várpalotai Thury-vár kapuja előtt, ezúttal azonban nem a megszokott időpontban. Ugyanis a hagyomány szerint minden nap 15:54 órakor dördül el a puska a városba 1554-ben érkezett későbbi várkapitány, Thury György tiszteletére, most azonban 20.30 órakor is lőttek – ezúttal a magyar tereprali világkupa-futam, a HunGarian Baja indulóinak tiszteletére sütötte el a fegyvert a várkapitány seregdeákja.

Mindez a verseny ünnepélyes rajtceremóniája előtt történt, ám ezt már megelőzte a 7.18 kilométeres szuperspeciális, amely gyors volt és nagyon izgalmas, a világkupa élmezőnyének fülig ért a szája, amikor lejött róla.

A legjobb időeredményt a cseh Martin Prokop érte el, aki végül taktikusan a negyedik rajthelyet választotta: nem akarta takarítani az utakat, de a port nyelni sem – ez volt tulajdonképpen az arany középút.

A pénteki szuperspeciál képei!

„A pálya első része trükkös, dobálós volt, akadt egy meglehetősen necces pillanatunk is, de jó volt, hogy ismertük a terepet, mert délelőtt le tudtuk járni gyalog. Nagyon élvezetes volt rajta vezetni, ám ez csak a kezdet, az igazi küzdelem holnap kezdődik” – mondta Prokop.

Igaza van, hiszen a valaha volt leghosszabb magyar verseny következik, de a sprint világkupában is ez az egyik leghosszabb az idén (szombaton két 208, vasárnap két 82 kilométeres szakasz vár a mezőnyre), a versenyzők fel is készültek a kihívásra. Tudják, hogy ha kint 34 fok van, akkor bent 55, amit órákon keresztül bizony nem könnyű elviselni. A világkupa-pontokat azonban nem adják ingyen.

„A délelőtti biciklis pályabejáráson kaptunk egy defektet, ám délután, élesben már megúsztuk – mondta az orosz Vasziljev, aki négy ponttal vezet az összetettben. – Mi takarítottuk az utat, ez meg is látszik az eredményünkön, hiszen meg kellett elégednünk az ötödik hellyel, de mindenki tudja, hogy ez csak a kezdet.”

Érdekesség, hogy Vasziljev nagyon bevállalós volt: az első rajthelyet választotta.

Közvetlen üldözője, a Minivel száguldó argentin Orlando Terranova azért jött, hogy megnehezítse az orosz dolgát. „ A jó tempó mellett fontos, hogy okosan versenyezzünk, mert itt minden egyes hiba megbosszulja magát. Maga a szuperspeciális nagyon gyors, ugyanakkor élvezetes volt, elképesztő tempót diktáltunk” – mondta Terranova, aki harmadik lett a szakaszon, de a második rajthelyet választotta.

A lengyel Jakub Przygonski lett a második a szakaszon – ő harmadiknak indul.

„Nyomtam a gázt, ahogy bírtam, ugráltunk, és volt, hogy 170 km/órás sebességgel száguldottunk. Nagyon nagy csatát vívtunk Orlival (Terranova), de nálunk is jobb munkát végzett Martin (Prokop) – gratulálok neki” – mondta Przygonski.

A legjobb magyar az autós mezőnyben Lónyai Pál lett, aki a kilencedik helyen végzett a szakaszon – egyedüliként került be a legjobb tíz közé. Érdekesség, hogy annak idején (de ez már történelem) ő pályafutása első versenyét is itt futotta a HunGarian Baján, s bár nem volt különösebben szerencsés (az első szakaszon felborult), minden évben visszatér, és nagyon szeret hazai környezetben versenyezni.

„Nagyon örülök annak, hogy itthon versenyezhetek, bízom benne, hogy ezúttal is fel tudjuk hívni a figyelmet arra, hogy Magyarországon lehet jókat versenyezni, köszönjük, hogy itt lehetünk ebben a gyönyörű környezetben” – mondta Lónyai Pál, aki a tizedik helyen rajtolhat.

A motorosok ezen a napon nem mutathatták meg gyorsaságukat, mert a 301-es rajtszámú side by side buggy a pálya elején balesetet szenvedett, a pilóta, Dirk von Zitzewitz megsérült, és mentőhelikopterrel kórházba szállították. Információink szerint súlyos zúzódásokat szenvedett, eltörött a kulcscsontja és bordatörése van. A HunGarian Baja-család gyors felépülést kíván neki. 

HUNGARIAN BAJA, VK-FUTAM, VÁRPALOTA

Abszolút sorrend a szuperspeciális után. Autósok: 1. Martin Prokop, Jan Tománek (cseh, Ford Raptor) 4:48.5, 2. Przygonski, Gottschalk (lengyel, német, Mini John Cooper) 6.5 másodperc hátrány, 3. Terranova, Graue (argentin, Mini John Cooper) 7.2 mp h., …9. Lónyai Pál, Horn Albert (magyar, LPR Porsche Macan) 53.2 mp h.

 

Nyílt sisakos küzdelem várható

Készen állnak a nyílt sisakos küzdelemre. Mindhárman győzni jöttek a hétvégi HunGarian Bajára, és nem is csak ők hárman…

A sprint világkupa összetett pontversenyének első három helyezettje, Vlagyimir Vasziljev, Orlando Terranova és Jakub Przygonski csütörtökön elvégezte a kötelező papírmunkát, vagyis részt vett az adminisztratív átvételen, amelyet meglehetősen impozáns környezetben, a várpalotai Thury-várban tartottak meg. Itt, ha nagyon akartak volna, valódi vértet és sisakot is szerezhettek volna maguknak a küzdelemhez.

Ők azonban inkább maradnak a tűzálló ruhánál és a sisaknál – ezekben ugyanis praktikusabb megvívni a „háborút” az értékes világkupa pontokért.

Azzal mindannyian tisztában vannak, hogy ez a menet minden lesz, csak nem könnyű.

Elég ha csak azt említjük, hogy szombaton egy 208 kilométeres szelektív szakaszt teljesít kétszer a mezőny, majd vasárnap egy 82 kilométeres pálya vár rá – ugyancsak duplán.

„Készen állok a csatára és harcolni fogok a világkupa-pontokért, hiszen a végső győzelem szempontjából nagyon fontos ez a verseny – mondta az orosz Vasziljev, aki egy Toyotát állít csatasorba. – Szeretem a magyar pályákat, és egyáltalán nem bánom, hogy kétszáznyolc kilométeres a hosszabb szakasz, mert kemény ütközetben jó nyerni – nem szeretem a könnyű feladatokat.”

A Minivel száguldó argentin Orlando Terranova speciel éppen azért jött, hogy megnehezítse a dolgát – az összetettben mindössze négy pont a hátránya, s feltett szándéka, hogy a magyar versenyen átveszi a vezetést. „Sok függ az időjárástól, de úgy tűnik, talán az nem szól majd bele a küzdelembe – mondta Terranova. – A jó tempó mellett fontos, hogy okosan versenyezzünk, mert itt minden egyes hiba nagyon megbosszulja magát. Vasziljev, Prokop és Przygonski kemény ellenfél lesz, de azért természetesen megpróbálunk nyerni.”

Erre hajt Jakub Przygonski is – szintén egy Mini John Cooper volánja mögött. A lengyel eddig kétszer állt rajthoz a HunGarian Baján, és mindkét alkalommal dobogóra állhatott. Ez azonban nem jelenti azt, hogy könnyűnek találja a versenyünket. „Nagyon nehéz verseny ez, a lőtér különösen nehéz feladat elé állítja a versenyzőket, mert itt nagyon könnyű hibázni. Másodpercekre menő küzdelmet várok, ami ezen a hosszú pályán egyáltalán nem lesz könnyű. Nyomni kell a gázt!”

Ami a magyar versenyzőket illeti, nekik az idén is lehetőségük nyílik arra, hogy megméressék magukat a nemzetközi élmezőnyben, ami egyrészt nagy megtiszteltetés, másrészt hatalmas kihívás.

„Soha olyan hosszú, és nehéz verseny nem volt még terepraliban Magyarországon, mint amilyennek ez a mostani HunGarian Baja ígérkezik – mondta Lónyai Pál, aki rajthoz állt az olasz és a spanyol sprint vk-futamon is. – Az élmezőny nagyon sokat gyorsult, tempója új dimenziót nyit meg a terepraliban.

Brutális küzdelemre van kilátás. Nem tudom, milyen a pálya, de a hossza eleve nehézzé teszi, úgyhogy ugyanaz lehet a siker titka, mint az összes többi terepraliversenyen: nem az időeredményeket kell nézni, hanem törekedni, törekedni, és a végén meglátni, hova érkeztél meg.”

csütörtöki esélylatolgatás:

 

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top