competition 3106974 1280

Sportos életvitel idős korban is: a nyugdíj előtakarékosság segíthet

Amikor valaki kevésbé ismerős egy témában, hajlamos azt hinni, hogy nagyon egyszerű válaszokkal leírható egy bonyolult rendszer és egy mondatban meg lehet válaszolni azt, hogy melyik a legjobb nyugdíj előtakarékosság. Igaz ez a sportra, a politikára, a tudományos gondolkodásra és a nyugdíj előtakarékosságok kérdéskörére is. Bár őszintén a legjobbat szeretnénk a kedves olvasóinknak, el kell, hogy mondjuk, hogy ahogy a hétköznapokban is egészen másképp viselkedünk a pénzzel (mint tudjuk, „mindenki másképp csinálja”), így a pénzügyi megoldások, legyen szó a jelenről vagy a távoli jövőről, egészen különbözőek egyénenként. Az alábbi cikkben néhány szóban bemutatjuk a három különböző „hivatalos” nyugdíj előtakarékosságot, de mindenkit arra biztatunk, hogy mielőtt döntést hozna, tárgyaljon legalább egy órát egy szakértővel erről a kérdésről. Elsőre nem tűnik nagy kérdésnek, hogy a nyugdíjbiztosítás, az önkéntes nyugdíjpénztár vagy a nyugdíj előtakarékossági számla termékcsaládjából választunk, de higgyük el, a különbség akár egy új autó ára is lehet vagy akár még több. És nyugdíjba vonulásunkkor, higgyük el, nagyon is érezni fogjuk a különbséget, hogy X vagy X+5 millió forintot kapunk majd a 65. születésnapunk körül (fontos észben tartani, hogy rendkívül valószínű, hogy a nyugdíjkorhatár a következő években nőni fog, sajnos).

A sportos életvitel drága idősebb korban?

Létezik egy elterjedt tévhit, amely szerint idős, nyugdíjas korban a legtöbb ember kiadásai lecsökkennek. Hadd jegyezzük meg, hogy ez a legkevésbé sincsen így. Az, hogy 65 éves korban ingyen lehet utazni a városok tömegközlekedésén, sőt, egész Magyarország tömegközlekedési hálózatán, kellemes gesztus és segítség, de nem váltja ki az olyan költségeket, amelyek az egészséggel kapcsolatosak.

Így a saját kérdésünket valamelyest ki is javítjuk: nemcsak a sportos, de az általános életvitel is általában drágább idősebb korban, 65 év felett. Szimplán az egészséges test fenntartása, amely az emberek 20‑as éveiben általában hajnalig tartó bulikat és hasonlókat is „elbír”, nagyban megváltozik az idő múlásával. A legtöbb komoly ajánlás szerint a 30-as éveinkben legkésőbb érdemes elkezdeni egészségesebben enni – és élni is. Egyre több munka jár azzal, hogy számítógép előtt dolgozunk: ez nem igazán jó a hátnak, a mozgásnak…stb.

Néhány évtizeddel később sokaknak arra van, vagy legalábbis arra lenne szüksége, hogy fizikoterápiát és gyógytornát végezzenek, hogy csontjaikat, izmaikat, inaikat, testük mozgását egészségesebben tartják. Bár a magyar egészségügy és egyes önkormányzatok ilyen szolgálatai nyújthatnak valamilyen mértékű segítséget mindezekben, ez nagyon ritkán fedi le az idős emberek igényeit.

Nagy általánosságban azt is megjegyezhetjük, hogy az állami szolgáltatások könnyen lehet, hogy egyre kevésbé tudják majd lefedni az olyan igényeinket, amelyek eddig elsősorban az ő feladatuk volt, legalábbis Európa nagy részén és Magyarországon. Leginkább az egészségügyre, a nyugdíjrendszerre és az állami oktatásra gondolunk. A probléma egyébként nem kizárólag hazai, világszerte (legalábbis, ahol ezek a szolgáltatások kialakultak az utóbbi évtizedekben) komoly krízisek és problémák akadályozzák a lehetőségeket ezeken a területeken.

Milyen sport- és mozgásformák ajánlottak idős korban?

Az úgynevezett senior tánc rengeteg előnnyel jár: az egészséges és kellemes testmozgás mellett felpezsdítheti az ember társasági életét is. Higgyük el, erre legalább ugyanannyira szükség van 60, 70, 80 év felett, mint az egyetemi évek alatt. Az ilyen senior tánc foglalkozásokon jól ismert vagy akár új táncokat is lehet tanulni, azonban mindez radikális mozdulatok nélkül, kellemesen, kíméletesen történik.

A Nordic walking, egy olyan szókapcsolat, amely 3-4 évtizede gyakorlatilag ismeretlen volt hazánkban, óriási teret hódított, mind az idősek, mind a fiatalok körében. De természetesen nemcsak Magyarországon, hanem Kanadától Ausztráliáig rengeteg olyan idős embert találunk, aki ezt a mozgásfajtát preferálja.

Az úszás és más feladatok végrehajtása a vízben, legyen szó egy uszodáról vagy egy természetes tóról, egy kiváló módja annak, hogy a test szinte minden izmát átmozgassa az ember. A vízben nemcsak könnyebbnek érezzük a testünket, az izmainknak is az, így ez kiváló hely egy kis aktív kikapcsolódásra. Az úszás javítja az ember hangulatát, közérzetét és segít az állóképesség fenntartásában (vagy akár növelésében) és a mozgáskoordinációt is segíti.

Az előzőekben említett vízi gyakorlatok összessége lehet vízi aerobik is, amely nem véletlen népszerű régóta. Ennek során a víz ideális esetben mellig, mellkasig ér: ez erősíti az ember szívét és tüdejét. Ez azok számára is elérhető, akik „keményebb”, vagyis a mozgásszervek és izmok számára megterhelőbb sportokat már nem űzhetik.

Elsőre talán nem jutna eszünkbe, de jó megoldás lehet a senior jóga is. Ez különösen sokat segít a test rugalmasságának az (újbóli) elérésében és ugyanolyan jótékony hatással van az elmére: tisztítja, frissíti csakúgy, mint fiatalabb korban.

Szükség van sportos mozgásformákra?

A sport, ha helyesen végzik legalábbis, akkor nagyon jótékony hatású, de idősebb korban óvatosabbnak kell lennünk. Van, akinek egy-egy rövid séta naponta elég ahhoz, hogy fitt maradjon, mások idősebb korban is komolyabb sportteljesítményt igyekeznek elérni, elvégezni. Fontos, hogy ne próbáljuk meg visszafordítani az idő kerekét és az akár 5-10 évvel azelőtti teljesítményünkhöz hasonlítani magunkat.

Az emberi test természetes módon öregszik és ezt jelenleg nincs módunk megállítani, azonban rengeteg módszer áll rendelkezésre a folyamatot lassítani, kellemesebbé tenni, ezekből soroltunk fel néhányat: de mint tudjuk, mindnyájan nagyon különbözőek vagyunk. Fontos, hogy megtaláljuk azt a mozgásformát vagy sportformát, amely számunkra „igazán” működik.

Milyen anyagi segítségünk lehet mindehhez az idős évek során?

Ismerjük a mondást, miszerint „Éljünk a mának!”, de azok, akik előrelátók, könnyen lehet, hogy rájönnek, hogy egy kis tervezés sokat fog segíteni abban, hogy évtizedekkel később is jó eséllyel „élhessünk a mának” a napok jelentős részén.

Ehhez rengeteg minden fontos, többek között az anyagiak: a jelenlegi állami nyugdíj Magyarországon havi 140-145.000 Ft, és ha ilyen büdzsével rendelkezünk, akkor könnyen lehet, hogy a sportos élet és az egészség megőrzése helyett sokkal földhöz ragadtabb mindennapi problémákkal kerülünk majd szembe.

Nem véletlen, hogy rendkívül népszerűek a különböző nyugdíj előtakarékosságok. Elviekben bármilyen befektetés alkalmas lehet arra, hogy megkönnyítse a későbbi nyugdíjas éveinket, de nem véletlen, hogy törvényi szabályozás (ez a 2014-es személyi jövedelemadó törvény) szerint három termékcsalád tartozik a nyugdíj előtakarékosságok közé. Ezek az alábbiak:

– nyugdíjbiztosítás,

– önkéntes nyugdíjpénztár (ÖNYP) és

– nyugdíj előtakarékossági számla (NYESZ).

A legjobb nyugdíj előtakarékosság nagyon sok változótól függ, többek között attól, hogy akarunk-e mindezzel aktívan foglalkozni (és ha igen, mennyire), mennyi pénzügyi tapasztalatunk van, akarunk-e kockáztatni (és ha igen, milyen mértékben), mik az elvárásaink, mennyi pénzt tudunk félretenni havonta és úgy egyáltalán, milyen a pénzügyi habitusunk.

Mi azt ajánljuk, hogy mielőtt meghoznánk egy komoly döntést, hogy melyik termékcsalád melyik termékét választjuk ki, mindenképpen konzultáljunk egy szakértővel: érdemes egy független szakembert választani, aki nemcsak egy pénzügyi cég termékeit képviseli, hanem rálát a piac nagyon nagy részére.

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top