Keresés
Close this search box.
img 1815(1)

A szimulátorok világából a kamionversenyzésig – az ötszörös Európa-bajnok Kiss Norbival beszélgettünk 

Több mint 150 dobogós helyezéssel büszkélkedhet és 300-nál is több futamon vett már részt. Édesapja nagy hatással volt a pályafutására, mivel már nyolcévesen élőben nézhette a Forma-1-et a Hungaroringen, ahol magával ragadta az autósport szeretete. Számítógépes autószimulátorokkal kezdte, ahol hamar kiderült, hogy igen jó érzéke és tehetsége van a versenyzéshez. Sikerei sorra jöttek ezután. (Az interjú eredetileg a Sportime Magazin 2024/2. számában került publikálásra.)

2011 óta a kamion-Eb rendszeres résztvevője és 2020 óta a Révész Racing színeiben versenyez nagysikerrel. Korábban a túraautózás világában is kipróbálta magát, 2006-ban, rögtön első nekifutásra megnyerte Magyarország legnagyobb márkakupáját, a Renault Clio kupát. Ebben az évben meg is választották az „Év Gyorsasági Autóversenyzőjének”.

2007-ben a Magyar Seat León kupában szintén győzelmet aratott az IMC Motorsport csapatával. 2009-ben két kategóriában állt rajthoz, A Suzuki Swift kupát nyolc győzelemmel zárta, az „E” kategóriában pedig a formaautók között Formula Renault-val szintén első lett, abszolút értékelésben pedig második helyen végzett. 

Egy internetes bajnokságon megszerezte a fődíjat, ami egy tesztlehetőség volt, ahol a jól szerepléséből adódóan kapott egy visszautasíthatatlan ajánlatot. Ezzel Norbi élt is és egy csapat „főállású” pilótája lett.

A csapat akkori versenyzője és alapítója egy repülőgép szerencsétlenségben elhunyt, viszont a kamionos csapat többi tagja tovább szerették volna vinni a versenyzést, így pilótát kerestek. Norbi sikerei sem kerülték el a figyelmüket, így a fiatal bajnokra esett a választásuk. 

Révész Bálint, a Hungaroringen rendezett versenyek egyik fő támogatója 2018-ban, az egyik verseny alkalmával megemlítette régóta dédelgetett álmát, miszerint alapít egy kamionos versenycsapatot, amely az Európa-bajnokságokon Norbi szaktudásával és rátermettségével sikereket érhet el. Norbi csupán ennyit válaszolt: “Legyen így!”

2020-ban létrejött a Révész Racing kamionos csapata, Kiss Norbert az alapítás óta a tagja. A Covid-19 lelassította az álmok beteljesülését, de Bálint és a csapat kitartásának köszönhetően azóta is a pályán vannak és sikerük töretlen. 

-Miben rejlik a csapat sikeressége?

-Több összetevője van. Az egyik, és talán a legfontosabb a csapatunk tulajdonosa, Révész Bálint, aki nem csupán anyagilag, hanem emberileg is komoly áldozatokat hoz annak érdekében, hogy a csapat megfelelően működjön. Óriási lehetőséget ad számunkra technikai oldalon is, illetve, hogy maximalista, rutinos és profi csapattal dolgozunk együtt. A jól felszerelt műhely elengedhetetlen egy versenycsapatnak, nekünk ez is biztosított Bálint részéről. A csapat éjt nappallá téve, legjobb tudásuk szerint dolgozik, ezt hűen tükrözi, hogy nemzetközi szinten is sikereket érünk el. 

-Mekkora csapat ál a Révész Truck Racing Team mögött? 

-A Révész Cégcsoport sokban hozzájárul a csapat sikerességéhez. Az ő tapasztalatuk több mint 20 évre vezethető vissza. Bakó Csaba versenymérnök szakmai tudása kiemelkedő. A teljes team 10 főből áll, plusz a felsővezetés, akik profizmusa összhangban van és sikerre viszi a csapatot.

-Hogyan készülsz egy-egy megmérettetésre?

-Nagyon sokat szimulátorozom. Szerintem ez a legjobb módja, hogy formában maradjak és felkészüljek. 

-Mely eredményeidre vagy a legbüszkébb?

-Egyértelműen a kamion-Európa-bajnokságon elért helyezésekre. 2014-ben és 2015-ben volt az első kettő, amit megnyertem, majd a Révész Racing színeiben 2021-ben, 2022-ben és 2023-ban lettünk elsők. Igazából minden helyezésemre büszke vagyok. Mindegyiknek megvan a maga nehézsége és szépsége.

-Mi volt a legnagyobb kihívás? 

-Sokszor versenyeztem hatalmas esőben, felhőszakadásban, ami hirtelen jelentkezett a pályán. Sokan kicsúsztak, többek között én is. Ilyenkor nálunk is piros zászló van, mint a Forma-1-ben. Természetesen megyünk tovább és küzdünk az időjárási viszontagsággal. Ezek azok a körülmények, amikre nehéz felkészülni és nehezítő körülményként éljük meg. 

-Milyen megkötések vonatkoznak a gumiabroncsokra a versenyeken? 

-Mi ugyan azzal a gumival megyünk 100-on is és esőben is. Minimális minta van a gumiban, ami inkább szárazon jó, ezért is nehezebb esőben versenyezni. Maximum 12 darab abroncs használható egy hétvégén, ez megkötés. Hat darabot szombaton és hatot vasárnap. 

-Mindig is hittél abban, hogy te jó vagy abban, amit csinálsz? Volt bármi, ami mentálisan gátolt vagy korlátozott?

-Ezért is jó a szimulátor. 2004-ben szimulátor világbajnokságot nyertem, illetve számtalan magyar bajnoki címet, ami mindig nagyon erős. Sokkal erősebb, mint az igazi versenyzés, mivel tágabb a szűrő az anyagi feltételek miatt. A szimulátor töredéke anyagi tekintetben az igazi autóversenyzésnek. Ezek a győzelmek adtak annyi önbizalmat a karrierem kezdetén, hogy bízzak magamban. Tudtam, hogy jónak kell lennem, de azért volt némi kétség, természetesen. Viszonylag gyorsan jöttek az igazi versenyeken a sikerek, győzelmek. Ezek is táplálták azt az egészséges önbizalmat, ami kell, bármilyen sportról is legyen szó.

-Milyen jellegű edzésekre van szükség? Van lehetőség „élőben” gyakorolni a versenyekre?

-Tesztnapokon részt szoktunk venni, de nagyon jó lenne, ha ettől is többet tudnánk gyakorolni az igazi versenykamionnal, viszont a szimuláció is remek felkészülés. 

-Milyen hatással van a szociális életedre a versenyzés?

Egy évben kb. 8 hétvége, ami versenyzéssel telik, az is Európán belül. Teljes mértékben összeegyeztethető. 

-Az utóbbi években megsokszorozódott a szurkolói táborotok. Mit jelent számodra a népszerűség?

-Jó érzéssel tölt el, hogy biztatnak minket és szeretik a kamionozást. Jól esik, hogy nem csak magunknak okozunk örömet, hanem másoknak is. Nagyon sokat számít nekem is és a csapatnak is. A Hungaroringen 2015-től 2022-ig minden évben találkoztunk a kamion Eb-on a szurkolókkal. Több tízezer ember jött ki, illetve a Szlovákia Ringre is. 
Egészen távoli versenyekre is jönnek magyarok drukkolni. A Hungaroring volt a legkedvesebb számomra, ezért is sajnálom, hogy elmaradt az utóbbi időben a felújítások miatt, de nagyon bízom benne, hogy hamarosan találkozhatunk a szurkolókkal hazai pályán is. 

-Mire kell a legnagyobb figyelmet fordítani leginkább egy versenyhétvégén? 

-Ez egy technikai sport. Sokat számítanak a műhelyi munkálatok, hogy technikailag fel legyünk készülve. Gyorsak, megbízhatóak és precízek legyünk. Az autó olyan állapotban legyen, hogy a maximumot ki tudjuk hozni belőle. A folyadékbevitel fontos tényező számomra. Pláne nyáron, mivel a fülkében nagyon meleg van. A hidratálás kardinális kérdés. 

-Milyen további célokat tűztetek ki versenyzés terén?

-Misanoban, Olaszországban kezdődik a 2024-es versenyszezon, erre készülünk most leginkább. Folyamatban van egy új verseny kamion építése, amit már izgatottan várunk. A régi MAN, amivel nyertünk az elmúlt szezonokban eladó sorba kerül, viszont az újhoz nagy reményeket fűzünk. Kihívást rejt magában, de bízom magamban, a csapat szaktudásában, a technikai felkészültségében és abban, hogy tudunk fejlődni. Szeretnénk tovább folytatni a győzelmi sorozatot és nyerni. A kamion Eb-t is nagyon szeretem, oda mindenképp megyünk. Sajnos idén is elmarad a Hungaroring, de szeretjük a Szlovákia Ringet, Dunaszerdahely mellett, ezt nagyon várom. Nürnburgringen több mint százezer szurkoló szokott részt venni, ez is nagy kedvencem. Továbbá, személy szerint, nagy álmom egy 24 órás Nürnburgring verseny egy GT autóval. 

-Mit tanácsolsz azok számára, akik kedvet kaptak és ezt az izgalmas sportot választanák?

Az autóversenyzői pályára készülőknek a szimulátorozás tökéletes felkészülés, ezért érdemes itt kezdeni, hűen tükrözi a tehetséget. Én 16 évesen kezdtem. Nehéz nemzetközi mezőnyben, ezért aki ott megállja a helyét, biztos, hogy az igazi versenypályán is képes lesz erre. Rengeteg türelem, kitartás és sok-sok edzés. Ezeknek a gyümölcse mindig beérik. Nem utolsósorban pedig ott a szponzorációt, ami kardinális kérdés ebben a sportban. 

-A jótékonyság milyen szerepet tölt be az életedben?

Aktívan részt veszek egy macskamentő alapítvány életében, Macskaárvaház Alapítvány a neve, Kápolnán található, ahol kuratóriumi tag vagyok több mint 10 éve. Szívügyem az állatok mentése, segítése. Alapítványunk munkásságát Szent Gertrúd díjjal ismerték el, ami hazánk legrangosabb állatvédelmi kitüntetése.

Szerző: Szalóki Tímea

Fotók: Bóta Márta

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top