Egy extra hosszú Forma-1-es szezon indul el a hétvégén Bahreinben. Bár a pihenés és az új szezonra való készülődés időszaka volt télen, az uborkaszezonban több hírbomba is élénken tartotta az érdeklődést a Forma–1 iránt. A csapatvezetők voltak terítéken, na meg az Andretti elutasítása. A legnagyobbat mégis Lewis Hamilton Ferrarihoz igazolása szólt. Az is tudott a Forma-1-ről, aki egyébként ebben az időszakban nem olvas sokat az autósportokról.
Toto Wolff és felesége, Susie nyitotta a sort a hírekben még decemberben. Őket januárban Günther Steiner váltotta a címlapokon. A Haas csapatfőnökének szerződését Gene Haas tulajdonos nem hosszabbította meg. Ezután jött a hír, mely szerint a Forma-1-be ácsingózó amerikai autósportos legendás família, az Andretti kérését elutasították, így még jó sokáig várnia kell a Forma-1-es szereplésre. Alig telt el egy nap, s másnap Lewis Hamilton 2025-ös Ferrarihoz való igazolása borzolta a kedélyeket. Mivel ez a hír időről időre napvilágot látott, így el kellett telnie egy kis időnek, mire felkapta a világsajtó és mire tényleg hivatalosan is bejelentették. A 2024-es autóbemutatók szinte nem is kaptak nagy sajtót, főként, hogy a legtöbb autóról csak renderelt fotó jelent meg, élőben a tesztelésen láthattuk a betontorpedókat.
Christian Horner zárta a sort a hírekben még Valentin-nap előtt. A Red Bull csapatfőnöke idén kezdi meg 20. szezonát a csapattal, de közben meg kell küzdenie egy zaklatási váddal, amelyet állítólag a Red Bull egy női alkalmazottja emelt ellene. Nagyon keveset tudni az ügyről mind a mai napig, s az is lehet, hogy a teljes igazság soha nem fog kiderülni.
Ezúttal is Bahreinben, az előszezoni tesztek helyszínén rendezik meg az idei év első Forma-1-es futamát. Ebben a kellemes éghajlatú országban tartották a Forma-1-esek a szezon előtti háromnapos tesztjüket, amiből ezúttal sem érdemes túl nagy következtetéseket levonni. Egy biztosnak tűnik, a Red Bull, amely egy teljesen új autóval állt elő, még nagyobbat lépett előre, mint azt várták a versenytársai. A Mercedes 2022-es aero koncepciójának újragondolt változatát alkották meg, de úgy tűnik, ők sikeresebbek vele, mint Toto Wolffék voltak annak idején.
A március első vasárnapján zajló verseny közelebb hoz majd minket az idei autókteljesítményéhez, de el kell telnie jó pár versenynek, mire az autók teljesítményéről szólótényleges kép kitisztul majd.
Új szelek fújnak a Forma-1-ben azóta, hogy a Liberty Media kezébe került a versenysorozat. 2023-ban egy helyszínen, Las Vegasban már volt egy szombati nagydíj, idén viszont több is lesz vallási okokból. Az első két helyszínen, Bahreinben és Szaúd-Arábiában ugyanis a Ramadán miatt vasárnap helyett szombaton tartanak futamot. Ezen kívül a november végi Las Vegas-i Nagydíj természetesen idén is szombaton kerül megrendezésre. Ez utóbbi inkább amiatt van, mert a legnagyobb showműsorokat szombaton rendezik a kaszinók fővárosában. Bár a szombaton rendezett Forma-1-es futam nem példa nélküli a Forma-1-ben, annak újkori történelmében eddig nem volt megszokott.
Újdonság az idei versenynaptárban az is, hogy az eddig ősszel megrendezésre kerülő Japán Nagydíj idén már tavasszal sorra kerül a Kínai Nagydíj előtt. Utóbbi helyszínre a pandémia kitörése óta nem látogatott el a Forma-1 mezőnye, így a rendezők a versenyt megfejelték egy sprinttel. Az idei hat sprintből egyet tehát Kínában rendeznek. Lesz még sprint Miamiban, Ausztriában, a texasi Austinban, Sao Paulóban és Katarban.
A sprinthétvégék lebonyolítása ismét változik, ésszerűbb lett. Pénteken tartják a hétvége egyetlen szabadedzését, amelyet a sprintidőmérő követ. Szombaton rendezik a sprintfutamot és a főverseny időmérő edzését. Vasárnap zajlik a főfutam.
A Forma-1-ről sorozatot készítő streamingszolgáltató ismét jó időben, egy héttel a Forma-1-es szezonkezdet előtt adta ki a tavalyi évadot feldolgozó hatodik szériát, így ezzel tudtak a rajongók hangolódni az idei maratoni 24 fordulós világbajnokságra.
A Hungaroringen, július 21.-én megrendezésre kerülő 39. Magyar Forma-1-es Nagydíj iránti érdeklődés töretlenül órási. A Hungaroring évközben szépül és átépül. A tavaly elkezdődött felújításának második üteme folyik jelenleg. A paddock kiszélesítése és a célegyenes alatti két alagút kiépítése zajlik. Az egyik egy szakmai alagút lesz a bennfentesek számára, a másik pedig, az épületen kívüli alagút a nézők számára készül. Ez utóbbi a pálya feletti gyalogos hidat váltja fel. Az építkezésből a nagydíj hétvégére érkezők nem sokat fognak látni. Az építtetők ugyanis 60 nappal a Magyar Nagydíj előtt átadják majd a terepet a szervezőknek, akiknek az lesz a feladatuk, hogy az ide látogató Forma-1-es résztvevők és nézők közvetlenül ne találkozzanak az átépítés jeleivel.
Pilótafronton semmilyen változás nem történt az idei évre. 2023-hoz hasonlóan idén is a csapatfőnökök terén történt mozgolódás. Günther Steiner helyét a Haasnál Komacu Ajao, az eddigi mérnökigazgató vette át. Franz Tost még tavaly elbúcsúzott csapatától, az AlphaTauritól és a Forma-1-től. Az osztrák szakember helyét a Ferraritól távozó Laurent Mekies vette át.
2021, 2022 és 2023 után idén is Bahreinben nyílik a versenyszezon. Elsőnek mindjárt egy sötétben, villanyfények alatt rendezett futamot láthatunk igazi forró körülmények között. 2014 óta már ez is villanyfényes futam. Az első Bahreini Nagydíj 2004-ben volt, ennek örömére 2014-ben, a 10. évfordulón, esti futamot rendeztek a szahíri pályán és ez annyira bevált, hogy így is maradt.
S mi történt itt tavaly? Nem csak az előszezoni tesztelés során hozták a formát a Red Bull pilótái. A 2023-as szezont megnyitó Bahreini Forma-1-es Nagydíjon Max Verstappen ért célba elsőként a Red Bullal. A holland pilótát csapattársa, Sergio Perez követte másodikként. A bronzérmes helyezés nem másé, mint Fernando Alonsoé lett az Aston Martin volánja mögött. Bár Carlos Sainz a negyedik helyen ért célba, csapattársa, Charles Leclerc autója műszaki meghibásodása miatt kiállni kényszerült.
A verseny és a pálya
Az 57-körös Bahreini Nagydíj március 2.-án, helyi idő szerint 18.00-kor (Magyarországon 16.00-kor) veszi kezdetét a szahíri pályán. A sivatag közepén található pálya hossza: 5,412 km, a teljes versenytáv 308,238 km. A pályán 15 kanyar és egy egyedülálló, 1,090 km hosszú célegyenes található. A körrekordot egyedülálló módon még mindig Pedro de la Rosa tartja (2005-ből), ideje 1 perc 31,447 másodperc.
A csapatoknak a sivatagi pályáknál már ismert problémákkal kell a versenyhétvégén szembenézniük, így például azzal, hogy a pályát és környékét finom korallhomok takarja, s nagy szél esetén, a pályára kerülő homok nehezíti a gumik tapadását. Ahogy egyre jobban felgumizódik a pálya, úgy javul a tapadása. A fékhűtés és az abroncskopás figyelemmel kísérése is fontos Bahreinben.
2023-ban Max Verstappen (Red Bull) nyerte meg a futamot. A holland pilóta győztes ideje 1:33:56.736 volt. A második helyezett Sergio Perez (Red Bull) lett, míg a bronzérmes helyre Fernando Alonso (Aston Martin) állhatott fel.
(Forrás és nyitókép: Amber PR)
Szólj hozzá