Keresés
Close this search box.

A Legendák kirándulni mentek

blank

13 évvel ezelőtt álmodták meg az olasz szervezők a Rallylegend koncepciót. Nem volt más a céljuk, hogy az elmúlt évtizedek, nagy versenyzőit, kultikus versenyautóit megmutassák újra a rajongóknak.

A kezdeményezés nagyon bejött… Idén a várható rossz idő ellenére tízezrek vándoroltak el San Marinóba, hogy a pályák mellett és az ún Rally Village-ben, megnézzék-megérinthessék kedvencüket. Mert a Legend ebben is más. Kávéztunk már Luis Moyával, mert hamarabb értünk oda egy órával a VW bemutatóra, igazítottuk útba a négyszeres világbajnok Juha Kankkunent, vagy mosolyogtunk össze az ismételt rajongói támadásokra Miki Biasionnal, az olaszok nemzeti ralihősével. Idén az elsőbálozó Hyundai VB menő Hayden Paddon mutatta meg emberi oldalát, megnéztünk egy Lancia S4-et, majd simán beült szimulátorozni. Bárkivel tudsz fotózkodni, aláírni, pózolni. Olyan autóknak érzed az illatát, hallod a hangját alapjáraton, majd üvöltve egy kanyarban, amelyeket múzeumban sem láthatsz. Ezeket vágtuk ki az Autó-Motorból, és vettük videóra az összefoglalókat? Igen. 

A néző centrikusság jegyében Seravalle negyed ipari részében van a versenyközpont, egy sportközpontban. A gyári csapatok persze a Village-n belül, a többiek pedig a környező utcákban és tereken. Hagyomány, hogy a magyarok az önkiszolgáló étterem előtt (hallod a három fogásos menü 5 euró), míg a csehek az áramfejlesztős udvarban vannak, és régmúlt időknek megfelelően rotyog a kaja, pálinka, kávé mindenkinél van.

A gyorsasági szakaszok egy része gyalog, másik része pedig negyed órán belül elérhető autóval, nincs agyonbiztosítva „verőlegényekkel” a pálya, sípolás van, meg kordon mögé állás.

A Villageben ajándékshopok, beszállítók, csapatok állítanak ki, veszélyes a modellautó választék, és a sátrakban közönségtalálkozók, megemlékezések zajlanak, az épp aktuális évfordulónak megfelelően.

Idén a fő irány a Lancia Delta S4 volt. Ez az autó mérföldkő volt a rali, és a gyár történetében is, elődje a 037 volt a B csoport első komoly autója, de ebben már összkerékhajtás volt, szintén dupla feltöltéssel. Az 500 lóerő körüli teljesítmény most már lehet, nem annyira komoly, de ez egy csővázba középre beépített egy 1,8-as motor volt, 1985-ben! Néha-néha van egy eladó példány a neten, bőven félmillió euró felett. Nos, ebből az autóból, most tizenöt darabot szedtek össze, amelyek nagy része indult is a versenyen (és itt volt a soha nem látott, egyedi darab ECV 1-2 is!). Oké, voltak köztük „úrvezetők is”, de a 78-as világbajnok Markku Alen, és Armin Schwarz akinek több gyári szerződése is volt, azért elég nagy név. De ne szaladjunk előre, már az előfutók között is van érdekes név. Graziano Rossi? Igen, ő a papája az isteni Valentinónak, egy M3-assal csinálja a fesztivált. A fesztivál királya pedig évek óta Paolo Diana, a helyi srác, aki a leheggesztett difis Fiat 131 Abarth-al, gyakorlatilag csak keresztben közlekedik (akkora hős, hogy a büdzsét a nézők adják neki össze). Népszerűségével, és drift szögével talán csak az osztrák Audis Klausner vetekszik. Hangok, képek – közben pedig egymás után egy Ford RS200, MG Metro 6R4, Peugeot 205 T16, és Audi Quattro S1. Vannak igazi nagymenők, akik váltogatják az autókat, mint pl. a tragikus balesetet szenvedett Henri Toivonen öccse Harri, aki a tavaly ott debütáló Porsche R-GT-t idén Audi Quattro A2-re cserélte. Vagy KKK azaz a négyszeres rali, egyszeres Dakar győztes Juha Kankkunen aki a Lanciás győzelem után az ex-Érdi Toyota ST 205-be űlt át. Hamár Érdi, akkor volt szívmelengető vonatkozása is, hiszen Tibi „bácsi” hatvanadik születésnapjára családjától ezt a versenyt kapta, a legendás Gt-Fourral, nos, az öreg a mostoha körülmények ellenére célba is ért, méghozzá az ötödik helyen. Nem így a mostanában a román bajnokságban induló (és Visit Romania pénzből!) Delecour a Forddal, vagy a beváltatlan tehetség névrokon Skodás Duval. A promóciós fiúk a jelenlegi rali VB „másodhegedűsei”, Hyundai Padden –VW Latvala duó, persze jó teszt ez a jövő évre!

Jó ötlet volt, hogy nem kategóriánként indulnak az autók (azaz nem fogy el az izgalom), hanem keverve. A 2005 előtti WRC-k (két liter turbó, összkerék), és Kit-Carok a közelmúlt nagy ikonjai, nos ezekből is összejött vagy 25, egyben, mezőnyben soha nem láthattunk McRae Focust, 206 WRC-t, Fabiát, Xsarát, vagy békalámpás Subarut. 

A 14 szakasz után, ugyan nem ez a lényeg, de óriási meglepetések születtek. Erik Comas, a volt Formula-1-es pilóta nyerte a fehér Stratossal a Historic kategóriát, az elsőkerekes 306 Maxi Kit-Carral a helyi Denis Columbini a WRC-t, míg az élete első komoly raliversenyén induló nyolcszoros motocross világbajnok Tony 222 Cairoli a Mythos kategóriát.

Voltak magyar versenyzők is: Galambos küzdött a ufo-Ladával, de megszerezte a H2-es kategória győzelmét, nem sokkal maradt le Stepán sem a dobogóról a VFTS-el, Boroznaki a BMW-vel an szombati esti Legend szakaszon sokáig vezetett, de célba nem értek, míg Merencsics hozta a kis Suzukival az immáron kötelező kategóriagyőzelmet.

A versenyt születésnapi ajándékba kapta családjától Érdi Tibor, aki egy bérelt belga Toyota GT- Fourral, Patkó Gergő navigálásával a kategória 5. helyét szerezték meg, hibátlanul végigmenve a versenyen.      

{gallery}rallylegend151016{/gallery}

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top