2020 egy különleges év volt, s a tavasszal félbeszakadt Rali Világbajnokság mindjárt egy vadonatúj ralival, az Észt Ralival tért vissza a sportéletbe. A helyszín nem volt nagy újdonság, mivel már tervbe volt véve egy észtországi futam, nagyrészt Ott Tanak személyének köszönhetően. Tanak nem is okozott csalódást hazai rajongóinak, a most 33 éves pilóta 2020-ban mindjárt be is húzta az első észt világbajnoki raligyőzelmet.
Tanak győzelme 2020-ban nem volt teljesen sima. Majdnem elvesztette az elsőséget az utolsó előtti szakaszon. Az autó hátuljával végigszántotta az út szélét, de szerencsére nem volt nagy a kár, s folytathatta útját a végső siker felé. A Hyundai pilótája a győzelem mellett a Power Stage-en szerzett harmadik helyért járó három extra pontot is begyűjtötte.
Tanak győzelme a csillagokba volt írva otthoni raliján. A Toyotával 2019-ben világbajnokságot nyerő észt versenyző debütálása a Hyundaijal katasztrofális véget ért. Monte-Carlóban nagyon bukott, de ő és navigátora is megúszta komolyabb sérülések nélkül. Svédország és a rövidített Mexikó következett, ahol mindkétszer a második helyet sikerült csak elcsípnie. Hazai raliján azonban végre behúzta a győzelmet. Gyakorlatilag az egész rali során vezetett, s bár Craig Breen és Sebastien Ogier szorosan a nyomában volt, de megelőzni nem tudták a hazai pálya előnyeit élvező pilótát.
Murva, de mégis nagyon más
Bár ez is murvás rali, éppúgy, mint az ezt megelőző Szafari Rali, de a két helyszín nem is különbözhetne jobban egymástól. Észtországban gyors és puha murva várja a ralisokat, ezzel szemben Afrikában a kemény és töredezett utakkal vívtak ádáz csatát a csapatok. „Alig várom, hogy elkezdődjön a rali – ezek az utak fantasztikusak!” – twittelte Oliver Solberg, aki a Hyundaijal áll rajthoz a hétvégén a Rally2-ben.
A Toyota pilótái esélyesek egy újabb győzelemre. A csapat lehengerlő formát nyújtott a szezon első felében. Az elmúlt három ralit pilótái nyerték és az eddigi hat raliból ötön is a dobogó tetejére állhatott egy-egy pilótája. Négy raligyőzelmet az egyéni ponttáblát nagy előnnyel vezető Sebastien Ogier húzott be, egyszer pedig Elfyn Evans győzedelmeskedett.
A finn központú csapatnak nem is lehet más célja így a hétvégére, mint a győzelem megszerzése. Ogier és Evans mellett két másik pilótája szeretne maradandót nyújtani Észtországban. Kalle Rovanpera, akinek nagyon fekszenek ezek az utak és az a Takamoto Katsuta, aki első és ezidáig egyetlen világbajnoki dobogós helyezését Kenyában gyűjtötte be három héttel ezelőtt.
„A megszerzett négy győzelem nagyszerű érzés, több, mint amit vártunk előzetesen. Jelenleg nehéz dolog a Rali Világbajnokságban győzni, mivel nagyon kemény ellenfelek vannak. Nagyon elégedett vagyok eddig a szezonbeli teljesítményemmel. Az Észt Ralit nem lesz könnyű megnyerni, főként amiatt, hogy elsőként rajtolok majd (murván), de próbálok mindent beleadni azért, hogy a lehető legtöbb pontot gyűjtsem.” – szögezte le Sebastien Ogier a rali előtt.
A rali
2020-ban még egy rövidített útvonalon zajlott a verseny, idén azonban már teljes terjedelmében fut majd.
A 2021-es Észt Rali három napon át tart, s a 24 gyorsasági szakasz 319,38 km-t tesz majd ki.
Gyors murvás utak várnak a mezőnyre, sok dombos, ugratós szakasszal. Technikásabb részek is lesznek hol széles, hol szűk hegyi utakkal. Tavalyhoz képest a szombati nap teljesen új lesz. Négy olyan gyorsasági szakasz került be, melyeket tavaly nem használtak.
A rali főhadiszállását és a szervizparkot idén is Tartuban rendezik be, az Észt Nemzeti Múzeumnál. S mivel nyitott lesz a rali a nézők számára, sok-sok ralirajongó várható ide a hétvégre.
Szólj hozzá