A Jókenyér idén novemberben, 750 fő bevonásával készített, országos, online kutatásából kiderült, hogy egyre tudatosabbá válnak a hazai vásárlók a pékáruk vásárlásakor – ebből adódóan pedig a többség mindinkább a termékek fajtája alapján választja ki azt, hogy mi kerül otthon az asztalra.
A felmérés rámutat, a vevők számára fontos, hogy széles kínálatból választhassák ki, hogy milyen kenyér-és péksüteményt vásárolnak meg. Ennek megfelelően a megkérdezettek 83 százaléka főleg a termékek fajtája alapján dönt egyik, vagy másik mellett a boltban. Meglepő módon az árat csupán a válaszadók kisebb hányada (19 százalék) sorolta a legfőbb szempontnak a vásárlás során. Érdekes tény, hogy a budapestiek árérzékenyebbek, mint a vidéki városokban élők. Utóbbiak közül mindössze csak minden nyolcadik jelölte meg az árat mérvadó kritériumként a vásárlás során.
A termékfajtákon belül a teljes kiőrlésű pékáruk iránti érdeklődés szembetűnően magas. A kutatásból az derül ki, hogy a válaszadók 94 százaléka már vásárolt ilyen típusú terméket, elsősorban kenyérfélét. Örömteli, hogy a többség, ha egyszer megkóstolta, akkor utána kitart a teljes kiőrlésű pékáruk mellett. A megkérdezettek zöme (55 százalék) ezekből a termékekből akár hetente többször, további egyharmaduk pedig havonta több alkalommal vásárol.
A termékválasztásnál egyelőre még nem annyira kísérletező kedvűek a magyarok. A válaszadók szinte kizárólag a teljes kiőrlésű kenyereket keresik a boltokban. A kutatásba bevont emberek közül csak harminc százalék az, akik az édes, vagy a sós teljes kiőrlésű péksüteményeknek is bizalmat szavaznak. (Hozzátartozik az igazsághoz, hogy a választék teljes kiőrlésű péksüteményekből jelenleg elég alacsony.)
Arra is kíváncsiak voltak a felmérést készítő Jókenyér szakértői, hogy az emberek minek hatására kezdték el a magasabb rost-, vitamin-, fehérje- és ásványianyag-tartalommal rendelkező teljes kiőrlésű termékeket vásárolni. A válaszok alapján egyértelműen kirajzolódik, hogy az egészségmegőrzés és a trendkövetés egyaránt sokat nyomott a latba a kipróbálásánál. A megkérdezettek közel 40 százaléka az orvosuk javaslatára határoztak úgy, hogy beiktatják az étrendjükbe a teljes kiőrlésű kenyérféléket. Több mint 30 százaléka pedig úgy nyilatkozott, hogy a téma kapcsán olvasott cikkek, ajánlók alapján kezdte el ezeknek a termékeknek a beszerzését. Viszont érdekes az is, hogy a család, vagy ismerős javaslatára csak kevesen (10 százalék) váltottak erre a pékáru szegmensre.
A vásárlói tudatosságot támasztja alá az is a kutatás szerint, hogy a megkérdezett emberek több mint ¾-e alaposan megvizsgálja a csomagolásokon feltüntetett összetevőket, valamint az adalékanyagokra, illetve a kalóriatartalomra vonatkozó információkat. Ez a fajta tájékozódás megkönnyíti számukra a választást is, hiszen a teljes kiőrlésű termékek között is elég nagy a szórás. A vásárlók növekvő tudatossága mellett azonban továbbra is nélkülözhetetlen a fogyasztói edukáció.
A kutatásból kiderült, hogy az emberek fejében elég vegyes kép él arról, hogy mit tekinthetünk teljes kiőrlésű pékáruknak. A vásárlók 44 százaléka (sőt az 55 év felettiek 55 százaléka) úgy véli, hogy ha egy termék teljes kiőrlésű, akkor az csak teljes kiőrlésű lisztből készül. Sőt további 25 százalék azok aránya, akik szerint az ilyen termékek minimum 60 százalék teljes kiőrlésű lisztet kell tartalmazniuk. Ez azonban nem feltétlen igaz. Az októbertől hatályos, és jövő áprilistól életbe lépő szabályozás szerint teljes kiőrlésűnek egy termék akkor nevezhető, ha minimum 60 százalék teljes kiőrlésű lisztet tartalmaz. A korábbi, de a 6 hónap átmeneti időben még most is használható jogszabály alapján azonban egy terméket már 5 százalék teljes kiőrlésű liszt hozzáadásával teljes kiőrlésűnek nevezhetett egy pékség. Vagyis a vásárló nem feltétlenül azt kapja, amit elvár. Ezt azért is fontos kiemelni, mert a megkérdezettek 66 százaléka azt képviseli, hogy annál egészségesebbnek ítél meg egy pékterméket, minél több teljes kiőrlésű lisztet tartalmaz.
„Azt javaslom, hogy nézzék meg a címkét, vagy a csomagolást, mert az összetevők mindig csökkenő sorrendben vannak feltüntetve, így minél előrébb van egy összetevő, annál biztosabbak lehetünk abban, hogy nagyobb a mennyisége a késztermékben. Mi a JÓkenyér alapítása óta fontosnak tartjuk, hogy azt adjuk, amit ígérünk és megfeleljünk az Európai Uniós szabályoknak. Ennek megfelelően minden termékünk bevezetése óta megfelel, sőt felülmúlja a most hatályba lépő szabályozást. Emellett széles választékot kínálunk 100 százalék teljes kiőrlésű lisztből készült termékekből is.” – hangsúlyozta Ludwig Klára, a JÓkenyér alapítója, pékmester.
A válaszadók a teljes kiőrlésű termékek legnagyobb előnyeiként az egészséges jellemző mellett azt emelték ki, hogy ezek kevésbé hizlalóak, mint a fehér pékáruk, valamint finom ízűek, és a tartósságukra sem lehet igazán panasz. Ha pedig ajánlaniuk kellene a fogyasztásukat, akkor mindenkit arra bíztatnának, hogy tegyenek próbát a teljes kiőrlésű kenyerekkel, péksüteményekkel. Legalábbis a válaszadók 85 százaléka szerint, de 15 százalék ennél szűkebb célcsoportot jelölt meg. Utóbbiak úgy látják, hogy a teljes kiőrlésű termékek leginkább a diétázóknak, illetve a cukorbetegnek lehet ideális a mindennapi étrendjük kiegészítéseként.
Szólj hozzá