Keresés
Close this search box.
enzo fittipaldi

Minden, amit a Formula 2 idei szezonjáról tudni érdemes

Nyakunkon a szezonkezdet, ugyanis már kevesebb, mint egy hónap van hátra a 2024-es bajnokság startjáig. Az új kinézetű versenyautókat már megismertük Barcelonából és a rajtlista is már majdnem teljes, csupán egyetlen üres ülés maradt. Nézzük meg mit várhatunk az idei versenyévben!

Talán sosem bizonyult ennyire nehéznek a Forma-1 előszobájából, az F2-es sorozatból fellépni a királykategóriába, mint az elmúlt pár esztendőben. A 2024-es idényre az a szokatlan helyzet állt elő, hogy a F1-es mezőny összetétele teljes egészében megegyezik a 2023-aséval, azaz egyetlen újoncot sem láthatunk bemutatkozni ezúttal. A szabályok értelmében az előző aranyérmes nem teljesíthet újabb évet Forma-2-ben, így azzal, hogy Théo Pourchaire hiába kopogtatott az Alfa Romeo ajtaján, menekülőútra kényszerült. A megoldást a Japán Super Formula sorozat jelenti számára, tehát ugyanazt az utat választja, mint korábban Pierre Gasly, abban a reményben, hogy benne marad a körforgásban. A tavalyi idény negyedikje Ajumu Iwasa is hasonlóan döntött. Az viszont már érdekesebb kérdés, hogy 2023 második, illetve harmadik helyezettje: Frederik Vesti és Jack Doohan miként maradhatott Forma-2-es ülés nélkül… A tavaly hat futamgyőzelmet bezsebelő Vesti feladta Forma-1-es álmait és az European Le Mans Series-ben folytatja a pályafutását a Cool Racing csapatánál, míg Jack Doohan sorsa egyelőre még kérdéses. A távozók közül érdemes még megemlíteni Jehan Daruvalát, aki a Formula E-ben keresi jövőjét, ő a Maserati csapatához igazolt.

Victor Martins maradt az ART kötelékében, míg csapattársának a 2023-as F3-as bajnokság második helyezettjét, a Williams pártfogoltját, Zak O’Sullivant nyerte meg. Az ART célja a múlt évi eredményeiket figyelembe nem lehet más, mint megvédeni a címeket. Igazi tűzijátékra van kilátás házon belül a Premánál a két szupertehetség között, ugyanis a Ferrari juniorja, Oliver Bearman mellett a Mercedes neveltje, Andrea Kimi Antonelli is az összetett elsőségre hajt, és kimondott célja az azt követő Forma-1-es debütálás. Utóbbi különleges tehetségét mi sem igazolja jobban, hogy a Forma-3-as bajnokságot átugorva mutatkozhat be a Forma-2-ben. Parázs küzdelmekre van tehát kilátás.

A DAMS mindkét pilótáját lecserélte 2024-re, ezúttal egy teljesen amerikai felállással csatlakoznak a rajtrácshoz, Jack Crawford és Juan Manuel Correra személyében. A Rodin Carlin új név és új autó párosításával reménykedik az újabb elsőségben, ehhez Maloney biztosítja a stabilitást, míg a japán Super Formula sorozatban Liam Lawsont legyőző Ritomotól is szép eredményeket várhatunk.  Az Invicta Virtuosi is teljesen új párossal rukkolt elő: a F3-as győztes Gabriel Bortoleto és az indiai Maini fog náluk versenyezni. A britek célja egyértelműen a tavaly év végi jó forma átlendítése és az összetett pódiumra való fellépés.  Az MP Motorsport az egyetlen csapat, amely ugyanazzal a felállással vág neki 2024-nek, mint amelyikkel a tavalyit befejezte: Dennis Hauger és Franco Colapinto által. A Van Amersfoort Racing harmadik évadjára készül az F2-ben, és a sorozatba való belépés óta mutatott fejlődés folytatását tűzték ki célul. Ehhez nagyban hozzájárulhat Enzo Fittipaldi igazolása, aki eddig a kevésbé versenyképes technikákkal is bizonyította már képességeit. Két újonc versenyzőt emelnék még ki: Paul Aron a 2023-as F3-as évad harmadik helyezettje a Hitech F2-es versenyzőjévé avanzsált, míg a F3-ban az előző bajnokság három futamgyőzelmet jegyző Pepe Martí a Campos által lépett szintet. A Campos egyébként így két Red Bull Junior pilótának ad otthont, miután Isack Hadjar is csapatot cserélt.

Nagy volt tehát a mozgolódás a pilótapiacon, sokan váltottak csapatot és több istálló is teljesen ismeretlen párossal vág neki az szezonnak, ezáltal sok a nyitott kérdés, és valószínűleg több meglepetésre is számíthatunk. Az viszont valószínűsíthető, hogy a Prema és az ART nagy harcban lesz a trófeákért. A 2024-es mezőny összetételét az alábbi táblázatban láthatjátok részletesen.

A 2024-es F2-es mezőny felállása

ART Grand Prix Victor Martins Zak O’Sullivan
 Prema Racing Oliver Bearman Andrea Kimi Antonelli
 Rodin Motorsport Zane Maloney Mijata Ritomo
 DAMS Lucas Oil Jak Crawford Juan Manuel Correa
 Invicta Racing Kush Maini Gabriel Bortoleto
 MP Motorsport Dennis Hauger Franco Colapinto
 Van Amersfoort Racing Rafael Villagómez Enzo Fittipaldi
 Hitech Pulse-Eight Amaury Cordeel Paul Aron
 Campos Racing Isack Hadjar Pepe Martí
 Trident Richard Verschoor Roman Staněk
 PHM AIX Racing Joshua Dürksen?

Ami a 2024-es versenyhelyszíneket illeti, sok változás nem történt a korábbihoz képest. Ezúttal is 14 hétvége szerepel a naptárban. Az európai turnét az F1-gyel karöltve végig kíséri a nevelőszéria, egyetlen kivétel van, az F2 ezúttal nem látogat el Zandvoortba augusztus végén.  A bakui hétvége tavaszról őszre került át, míg a sorozatban új pályaként a qatari Losail aszfaltcsíkot láthatjuk bemutatkozni.

A 2024-es F2-es versenynaptár

 PályaSpintfutamFőfutam
1 Bahrain International Circuit, Szahírmárcius 1.március 2.
2 Jeddah Street Circuit, Dzsiddamárcius 8.március 9.
3 Albert Park Circuit, Melbournemárcius 23.március 24.
4 Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Imolamájus 18.május 19.
5 Circuit de Monaco, Monte-Carlomájus 25.május 26.
6 Circuit de Barcelona-Catalunya, Barcelonajúnius 22.június 23.
7 Red Bull Ring, Spielbergjúnius 29.június 30.
8 Silverstone Circuit, Silverstonejúlius 6.július 7.
9 Hungaroring, Mogyoródjúlius 20.július 21.
10 Circuit de Spa-Francorchamps, Stavelotjúlius 27.július 28.
11 Autodromo Nazionale di Monza, Monzaaugusztus 31.szeptember 1.
12 Baku City Circuit, Bakuszeptember 14.szeptember 15.
13 Losail International Circuit, Loszaílnovember 30.december 1.
14 Yas Marina Circuit, Abu-Dzabidecember 7.december 9.

Nem csupán a csapatokon belül és a naptárban történtek változások 2024-re vonatkozólag, hanem a technikát illetően is. Tudniillik idén egy vadonatúj aero– és motorcsomag debütál. A 2018-as szezon óta használt Dallara F2 2018-as alváz helyett az olasz gyártó egy vadonatúj tervezésű, drasztikusan eltérő megjelenésű karosszériával állt elő, amely a Forma-1-es autók jelenlegi koncepciójához igazodik. Az Aramco az általuk szállított üzemanyag fenntarthatóságát 2024-re tovább növeli, a cél pedig az, hogy 2027-re ez 100%-ban fenntarthatóvá váljon. Korszerűsítésre került a kormánykerek is, mely során rengeteg adatot vettek figyelembe a kényelem, az ergonómia és a hozzáférhetőség maximalizálása érdekében. „Sok részlet van, amit nem látunk ebben az új dizájnban, de ha a pilótafülkét nézzük, az teljesen megváltozott. A pilóták máshogy helyezkednek majd el az új autóban, hogy az megfeleljen az FIA legújabb előírásainak. Mivel a Forma-2 az utolsó előtti lépcsőfok az F1-hez vezető létrán, a versenyzők felkészítése a kihívásokra a széria egyik legfontosabb tényezője és a 2024-es autó kulcsfontosságú tervezési elve.” – nyilatkozta Pierre-Alain Michot műszaki igazgató. Az F2 a 2024-es új autóval, amelyet a lehető legszorosabb versenyzés előmozdítására terveztek óriási lépést jelent technikai fronton, és rengeteg akciót ígér a következő évekre. Biztos vagyok benne, hogy izgalmas esztendő vár ránk!

(Szerző: Landek Norbert, nyitókép: Red Bull Content Pool)

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top