Nyakunkon a szezonkezdet, ugyanis már kevesebb, mint egy hónap van hátra a 2024-es bajnokság startjáig. Az új kinézetű versenyautókat már megismertük Barcelonából és a rajtlista is már majdnem teljes, csupán egyetlen üres ülés maradt. Nézzük meg mit várhatunk az idei versenyévben!
Talán sosem bizonyult ennyire nehéznek a Forma-1 előszobájából, az F2-es sorozatból fellépni a királykategóriába, mint az elmúlt pár esztendőben. A 2024-es idényre az a szokatlan helyzet állt elő, hogy a F1-es mezőny összetétele teljes egészében megegyezik a 2023-aséval, azaz egyetlen újoncot sem láthatunk bemutatkozni ezúttal. A szabályok értelmében az előző aranyérmes nem teljesíthet újabb évet Forma-2-ben, így azzal, hogy Théo Pourchaire hiába kopogtatott az Alfa Romeo ajtaján, menekülőútra kényszerült. A megoldást a Japán Super Formula sorozat jelenti számára, tehát ugyanazt az utat választja, mint korábban Pierre Gasly, abban a reményben, hogy benne marad a körforgásban. A tavalyi idény negyedikje Ajumu Iwasa is hasonlóan döntött. Az viszont már érdekesebb kérdés, hogy 2023 második, illetve harmadik helyezettje: Frederik Vesti és Jack Doohan miként maradhatott Forma-2-es ülés nélkül… A tavaly hat futamgyőzelmet bezsebelő Vesti feladta Forma-1-es álmait és az European Le Mans Series-ben folytatja a pályafutását a Cool Racing csapatánál, míg Jack Doohan sorsa egyelőre még kérdéses. A távozók közül érdemes még megemlíteni Jehan Daruvalát, aki a Formula E-ben keresi jövőjét, ő a Maserati csapatához igazolt.
Victor Martins maradt az ART kötelékében, míg csapattársának a 2023-as F3-as bajnokság második helyezettjét, a Williams pártfogoltját, Zak O’Sullivant nyerte meg. Az ART célja a múlt évi eredményeiket figyelembe nem lehet más, mint megvédeni a címeket. Igazi tűzijátékra van kilátás házon belül a Premánál a két szupertehetség között, ugyanis a Ferrari juniorja, Oliver Bearman mellett a Mercedes neveltje, Andrea Kimi Antonelli is az összetett elsőségre hajt, és kimondott célja az azt követő Forma-1-es debütálás. Utóbbi különleges tehetségét mi sem igazolja jobban, hogy a Forma-3-as bajnokságot átugorva mutatkozhat be a Forma-2-ben. Parázs küzdelmekre van tehát kilátás.
A DAMS mindkét pilótáját lecserélte 2024-re, ezúttal egy teljesen amerikai felállással csatlakoznak a rajtrácshoz, Jack Crawford és Juan Manuel Correra személyében. A Rodin Carlin új név és új autó párosításával reménykedik az újabb elsőségben, ehhez Maloney biztosítja a stabilitást, míg a japán Super Formula sorozatban Liam Lawsont legyőző Ritomotól is szép eredményeket várhatunk. Az Invicta Virtuosi is teljesen új párossal rukkolt elő: a F3-as győztes Gabriel Bortoleto és az indiai Maini fog náluk versenyezni. A britek célja egyértelműen a tavaly év végi jó forma átlendítése és az összetett pódiumra való fellépés. Az MP Motorsport az egyetlen csapat, amely ugyanazzal a felállással vág neki 2024-nek, mint amelyikkel a tavalyit befejezte: Dennis Hauger és Franco Colapinto által. A Van Amersfoort Racing harmadik évadjára készül az F2-ben, és a sorozatba való belépés óta mutatott fejlődés folytatását tűzték ki célul. Ehhez nagyban hozzájárulhat Enzo Fittipaldi igazolása, aki eddig a kevésbé versenyképes technikákkal is bizonyította már képességeit. Két újonc versenyzőt emelnék még ki: Paul Aron a 2023-as F3-as évad harmadik helyezettje a Hitech F2-es versenyzőjévé avanzsált, míg a F3-ban az előző bajnokság három futamgyőzelmet jegyző Pepe Martí a Campos által lépett szintet. A Campos egyébként így két Red Bull Junior pilótának ad otthont, miután Isack Hadjar is csapatot cserélt.
Nagy volt tehát a mozgolódás a pilótapiacon, sokan váltottak csapatot és több istálló is teljesen ismeretlen párossal vág neki az szezonnak, ezáltal sok a nyitott kérdés, és valószínűleg több meglepetésre is számíthatunk. Az viszont valószínűsíthető, hogy a Prema és az ART nagy harcban lesz a trófeákért. A 2024-es mezőny összetételét az alábbi táblázatban láthatjátok részletesen.
A 2024-es F2-es mezőny felállása
Ami a 2024-es versenyhelyszíneket illeti, sok változás nem történt a korábbihoz képest. Ezúttal is 14 hétvége szerepel a naptárban. Az európai turnét az F1-gyel karöltve végig kíséri a nevelőszéria, egyetlen kivétel van, az F2 ezúttal nem látogat el Zandvoortba augusztus végén. A bakui hétvége tavaszról őszre került át, míg a sorozatban új pályaként a qatari Losail aszfaltcsíkot láthatjuk bemutatkozni.
A 2024-es F2-es versenynaptár
Nem csupán a csapatokon belül és a naptárban történtek változások 2024-re vonatkozólag, hanem a technikát illetően is. Tudniillik idén egy vadonatúj aero– és motorcsomag debütál. A 2018-as szezon óta használt Dallara F2 2018-as alváz helyett az olasz gyártó egy vadonatúj tervezésű, drasztikusan eltérő megjelenésű karosszériával állt elő, amely a Forma-1-es autók jelenlegi koncepciójához igazodik. Az Aramco az általuk szállított üzemanyag fenntarthatóságát 2024-re tovább növeli, a cél pedig az, hogy 2027-re ez 100%-ban fenntarthatóvá váljon. Korszerűsítésre került a kormánykerek is, mely során rengeteg adatot vettek figyelembe a kényelem, az ergonómia és a hozzáférhetőség maximalizálása érdekében. „Sok részlet van, amit nem látunk ebben az új dizájnban, de ha a pilótafülkét nézzük, az teljesen megváltozott. A pilóták máshogy helyezkednek majd el az új autóban, hogy az megfeleljen az FIA legújabb előírásainak. Mivel a Forma-2 az utolsó előtti lépcsőfok az F1-hez vezető létrán, a versenyzők felkészítése a kihívásokra a széria egyik legfontosabb tényezője és a 2024-es autó kulcsfontosságú tervezési elve.” – nyilatkozta Pierre-Alain Michot műszaki igazgató. Az F2 a 2024-es új autóval, amelyet a lehető legszorosabb versenyzés előmozdítására terveztek óriási lépést jelent technikai fronton, és rengeteg akciót ígér a következő évekre. Biztos vagyok benne, hogy izgalmas esztendő vár ránk!
(Szerző: Landek Norbert, nyitókép: Red Bull Content Pool)
Szólj hozzá