Keresés
Close this search box.
bozokata

„Nyitottnak kell lenni az új megoldásokra” – interjú Bozó Katával

Japántervezésű Formula–4-es váz elektromos hajtással és az autósport világában kalandozó magyar hölgyversenyző a volánnál – ez volt a Software AG ERA Championship receptje a Super Racing fesztiválon a Hungaroringen. A most szárnyait bontogató új elektromos-formulaautós versenysorozat jelenleg amolyan bemutató jelleggel zajlik az ETCR és WTCR bajnokságok betétprogramjaként. (A cikk eredetileg a Sportime Magazin 2022/3. számában került publikálásra.)

Az ERA bajnoki sorozat alapötlete, hogy az elektromos hajtásokra épülő versenysorozatok közt legyen egy olyan formulaautós széria is, amely például a gokartból érkező fiatal versenyzők számára egy fontos köztes szakmai lépcső lehet a Formula–E vagy akár az ETCR felé. Ehhez a nagymúltú japán Dome által épített monocoque-vázba épített, elektromos hajtású versenygépet az ERA „Mitsu-Bachi” F110e névre keresztelték. Az elektromos hajtáslánc egyedülálló teljesítményt kölcsönöz. A tervek és az első tesztek alapján, a többletsúly ellenére is összességében jobb menetteljesítményeket nyújt, mint egy hagyományos benzines F4-es autóé, elsősorban az óriási nyomaték miatt. Főleg a 100 km/h-ról 200 km/h-ra gyorsulása igencsak meggyőző. A Hungaroringen látottak alapján az üzembiztonság és a hatótáv területén viszont bőven van még fejleszteni való.

Hogy milyen élmény is élesben vezetni egy ilyen szívátültetett versenygépet arról Bozó Katát kérdeztük, akinek nem mellesleg egy régi nagy álma valósulhatott meg, hogy végre, először versenyautóval száguldhatott a Hungaroringen! Katát a hazai autósport-rajongók már ismerhetik a legnagyobb közösségi oldalról, hiszen, ha éppen nem autós pályanapokat szervez Európa versenypályáin, akkor megragad minden lehetőséget, hogy maga is a volán mögé üljön valamilyen versenysorozatban.

bozokata2

– Egy fiatal lány hogy szerethet bele ennyire az autósportba? Esetleg már kiskorodban is Matchboxaid voltak Barbie babák helyett?

– Kisebb koromban még vegyesen volt mindkettőből. Az igazán komoly autósport-őrület olyan 12-13 éves koromtól indult, mikor eljutottam egy gokarttáborba, a Hungaroring melletti Hungarokartba. Nagyon megfogott, és elkezdtem versenyezgetni bérgokartban. Sokat jártunk ide, a Hungaroringre és a Pannónia-ringre is. Itt ismertem meg a mostani főnökömet is, és az iskola után így kerültem Belgiumba, ahol autós pályanapokat szervezünk a Benelux-államok és Németország különböző versenypályáin. A versenyzői pályafutásom kezdetét is a szervező cég főnökének köszönhetem. Ő segített a licenc megszerzésében – az első versenyem egy VW Fun Cup sorozatban volt Spában, egy 24 órás versenyen. Aztán volt lehetőségem rajthoz állni többféle, főleg hosszútávú versenysorozatban és márkakupában, de úgy igazából mindig is a formulaautók világa vonzott a legjobban. Így nagyon örültem ennek a lehetőségnek, hogy először pont egy formulaautóval mehettem itt, a Hungaroringen az ERA-nak köszönhetően.

– Mit érdemes tudni erről a sorozatról és a versenygépről?

– Az ERA-nak a célja, hogy a Formula–E alatt megteremtsen elsősorban a gokartból érkező versenyzők számára egy olyan junior utánpótlás-sorozatot, mely tisztán elektromos hajtással üzemel, és egy jó előkészítő sorozat lehet az ETCR-be vagy a Formula–E-be tartó fiataloknak. Az autó egy F4-es alapokra épített japán Mistu-Bachi típus, amelynek a hajtását és az erőforrását a belgák fejlesztették tovább. Jelenleg 130 Kw teljesítménnyel, 24 Kwh-s akkumulátorral 640 kilogramm a versenykész súlya. Ezt, ha összehasonlítjuk az ETCR-autó három tonnás súlyával, akkor már lehet következtetni a kiváló menetteljesítményekre. Mindemellett ebben még egy energiavisszatápláló rendszer is megtalálható. Az autó azért még egy kezdeti tesztfázisban van, így a fejlesztők kérésére még nem nagyon szeretnének nagyon pontos menetteljesítményt és egyéb adatokat publikálni.

– Milyen autóval tudnád összehasonlítani azok közül, amiket eddig vezethettél?

– Ez elég nehéz, mert az egyetlen formulaautó, amit vezethettem, egy Formula BMW volt a Nürburgringen – viszont ez az elektromos hajtásrendszer miatt egy teljesen más vezetéstechnikát kíván. Például ez a visszatöltő rendszer is állítható hatásfokú, mivel amikor működésbe lép, fékhatást gyakorol a hátsó tengelyen, és ennek nyilván nem mindegy a mértéke az autó vezethetősége szempontjából.

A jelenlegi fázisában a teszt tapasztalatai után te milyen jövőt jósolsz ennek a sorozatnak?

– Nekem már négy-öt éve, tényleg szinte a kezdetektől van szerencsém figyelemmel kísérni a projektet, mert nagyon közel vannak hozzánk ott, Belgiumban. Sajnos a járvány nyilván ezt is hátráltatta kicsit, viszont a fejlesztők és a szervezők nagyon jó kapcsolatot ápolnak mind a Formula–E, mind az ETCR szervezőivel, és a projekt most olyan stádiumba került, hogy itt, az ETCR keretein belül már a közönség előtt is be lehet mutatni a versenyhétvégéken. Azt gondolom, komoly jövője lehet, hiszen az elektromobilitás egyre jobban betör a versenysportba is, és egyre nagyobb támogatottsága van. Így, a hagyományos vagy új, a sportban érdekelt támogatók számára is aktuális és vonzó lehet a közeljövőben, ha jobban kiforrja magát.

Milyen dolgokat használsz a személyes felkészülésedben, milyen módszereket részesítesz előnyben?

– Nyilván próbálok erre is a lehető legtöbb energiát fordítani. Nagyon szeretek például úszni, kikapcsol, amellett, hogy fizikailag is jó tréning. A pályákat általában szimulátoron próbálom tanulni, bár a pályanapok szervezése miatt van néhány, amit élőben is ki tudtam próbálni. Például itt, a Hungaroringen is egy alkalommal tudtam már menni egy pályanapon egy Honda Civic-kel. Ez az ERA-s lehetőség is inspirál arra, hogy minél tudatosabban foglalkozzak ezzel a területtel is.

Ha jönne az aranyhal és korlátok nélkül választhatnál versenyautót és sorozatot, melyik lenne az?

– Ez elég nehéz kérdés. Már eddig is nagyszerű, hogy ilyen sokféle autót és versenysorozatot kipróbálhattam, de ahogy már említettem, leginkább a formula- vagy prototípus autók felé húz a szívem. Úgy is fogalmazhatnék: a lényeg, hogy ne legyen tető a fejem felett! Például LMP-autókat szívesen vezetnék, de persze egy-két erősebb formulaautót is szívesen kipróbálnék. A hosszútávú versenyek tapasztalatai alapján azért persze például Le Mans-ban, Spában vagy a Nürburgringen is szívesen mennék valami komoly GT autóval is.

Hogyan keresed a lehetőségeket a versenyzésre? Ha kicsit laikusabban gondolkodunk, akkor, hogy női sportoló vagy egy alapvetően férfiasnak tartott sportágban, előnyt jelent a különlegessége miatt?

– Elvileg előnyt kellene jelentenie, mert a női mivoltom talán még mindig különlegesség, de azért ez nem ilyen egyszerű. Nyilván ettől függetlenül ugyanúgy fontos, hogy mennyire vagyok gyors a pályán, vagy hogy például egy ilyen teszten tudok-e előremutató, használható információkat, visszajelzéseket adni a mérnököknek, szerelőknek, tudok-e valamilyen irányt mutatni a beállításokkal kapcsolatban. Tehát, ha szakmailag nem vagyok megfelelő, akkor önmagában nagyon kevés az, hogy nő vagyok! Sajnos jelenleg még nincs mögöttem igazi menedzsment. Főleg a közösségi médián keresztül próbálok megjelenni, kommunikálni szakmai körökben. Azért sem túl könnyű, mivel Belgiumban a potenciális támogatócégek nem igazán értik, hogy magyarként egyáltalán hogyan kerülök oda ebben a sportágban, a magyar cégeknek meg nem igazán használható az itteni piac szempontjából, hogy sokat vagyok külföldön. Talán itt, az ERA-nál ebben is lehet előrelépés, hiszen van a projektben egy kolléga, aki csak ezzel foglakozik és a segítségével esetleg közösen tudunk találni támogatókat az ERA-ban való állandó részvételhez. Emellett azért nagyon jó lenne a sportág hazai vérkeringésébe is bekerülni, esetleg többször is rajthoz állni itthon, egy magyar csapat színeiben is.

Mivel van közöttünk majdnem két generációnyi korkülönbség, nagyon kíváncsi lennék arra is, hogy látod, mi lehet a sportág jövője? Kell-e tartani attól, hogy teljesen kiszoruljanak a hagyományos motorok, meghajtások a sportágból?

– Azt gondolom, hogy egyrészt ettől még nagyon messze vagyunk, másrészt nem kell állandóan ilyen durván hasonlítgatni egymáshoz a két irányvonalat. Jelenleg szerintem kiválóan megfér egymás mellett mindkettő. Az F1-ről például én sosem tudnám elképzelni, hogy teljesen elektromos legyen, hiszen arra már ott van a Formula–E egy nagyon erősen felépített sorozattal. Ráadásul az elektromoson kívül azért vannak még egyéb alternatív hajtóanyagok, amelyek még egyelőre nem jelentek meg a sportban, de lehet, hogy később beléphetnek, és előállnak valami teljesen új megoldással. Szerintem még egyáltalán nem kell temetni a hagyományos, jó kis benzingőzös autósportot, de nyitottnak kell lenni az új megoldások iránt.

Szerző: Boncz Elek

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top