A korábbi évekhez hasonlóan ismét a Túraautók Világbajnokság betétfutamaként szerepelt a Swift Cup Europe sorozat.
A helyszín is ismerős, hisz a sorozat versenynaptárában 2011 óta szerepel és az elmúlt években már évente két alkalommal. Azonban, olyan még nem volt, hogy a Szlovákia Ringen a WTCC programmal egy hétvégén rendezzenek fordulót. Sok pilóta számára, pedig különleges volt ez az esemény, hisz életükben először egy pályán versenyezhettek Sebastian Loebbel, Tom Coronellel, és Michelisz Norbival – aki nem mellesleg 2006-ban, a Suzuki Kupa bajnokaként indulhatott el a nemzetközi siker útján – és persze más világsztárokkal. A hétvége azonban azért is különleges volt a Swift Cup pilótáinak, hisz olyan versenyzők is – nosztalgikusan – figyelték csatájukat, mint a 2009-es bajnok Kiss Norbert – aki ezen a hétvégén ETCC sorozatban indult – vagy ép a 2011-es bajnok ifj. Ficza Feri – aki a hétvégén nem a Seat Leon Európa-kupában, hanem a Magyar Túraautók viadalán állt rajthoz. A Swift Cup Europe pilótáin – érthetően – érezni lehetett, hogy nagyon szeretnék megmutatni a világnak, hogy milyen fából faragták őket. Első ízben több ezer ember előtt gurultak ki szombaton a rajtrácsra.
A szombati verseny egyik nagy kérdése az volt, hogy vajon ki, mennyire tudta elsajátítani a pályát, és verseny körülmények között, hogyan tudja alkalmazni a stratégiákat. Az időjárás kegyes volt a versenyzőkhöz, hisz kellemes 23C-fokos napsütéses időben indulhattak neki a harminc perces versenynek.
A hétvége különlegessége volt, hogy két versenyző is kategóriát váltott. Havellant Stefánia és Madár Róbert is úgy döntött, hogy a bajnokság további részében nem az 1,3-as, hanem az 1,6-os kategóriában folytatja.
Az élről Bernula István indulhatott, Csik János és Benyó Máté elől a Swift Cup Europe harmadik fordulóján, a Szlovákia Ringen.
Benyó Máté és Keszthelyi Vivien a rajtnál kiugrott, így ritmust is vesztettek. Bernula jól kapta el a rajtot, de nem sikerült meglépnie Csik elöl. A harcuk eredményeként a második körben sikerült Csiknek megelőzni Bernulát és átvenni a vezetést. Bernulát még abban a körben utolérte Balogh „Fullánk” Bence és a kör végén meg is előzte. Benyó egy helyet hátra csúszott.
A negyedik körben Csik megcsúszott és lesodródott. Ezt kihasználta Balog és átvette a vezetést. Ezután Balog elszakadt a mezőnytől és bő hat másodperces előnyt tudott kiautózni.
Bernula a negyedik körben elütött egy a pályán áthaladó nyulat, melynek eredményeként a hűtője megsérült és pillanatok alatt forrni kezdett, ő, pedig a verseny feladására kényszerült.
Az ötödik körben Csik ismét megcsúszott és lesodródott a pályáról. Benyó is hajszál híján felborult, mert az aszfalton – Bernula kifolyt hűtővizén – autója megcsúszott és megforgott. Csik kicsúszása után Madár Róbert átvette a második helyet. A kör végén Keszthelyi Vivient és Benyó Mátét kiintették boxutca áthajtásos büntetésre korai rajtért. Ezzel vissza csúsztak a mezőny végére.
Balogh megőrizte hat másodperces előnyét és a verseny végén elsőként intette le a kockás zászló. Ezzel megszerezte élete első futamgyőzelmét. Madár Róbert a hetedik helyről rajtolva végül a második helyen végzett, míg Csik János – motorhibával küzdve, de végül – harmadik helyen zárt. A boxutca áthajtásos büntetés ellenére Keszthelyi Vivien a negyedik, míg Benyó Máté az ötödik helyen végzett.
Az 1,3-as kategóriában az élről Frederic Over indulhatott csapattársa Füge Krisztián elöl. A rajtot követően Over megtudta tartani vezető helyét, de Fügét sikerült megelőznie Mészárosnak. Mészáros ugyan az egész verseny alatt szorosan Over mögött, de megelőzni már nem tudta. Így az 1,3-asok versenyét ismét Frederic Over nyerte és ezzel háromból három futamgyőzelmet könyvelhet el.
A vasárnapi futam már egyáltalán nem hasonlított a szombati versenyre. Mintha csak hónapok teltek volna el a két futam között. A nyárból hideg őszre fordult az idő. A napsütést felváltotta az eső – sok esetben viharos zápor – a nyári meleg helyett jött a – széltől különösen hideg érzetet keltő – 12 C-fok. A Túraautó Világbajnokság első futamát idő előtt – piros zászlóval – fejezték be, így kérdéses volt, hogy egyáltalán a Swift Cup Europe IV. fordulója megrendezésre kerül-e. A döntés végül 20 perccel a hivatalos kezdés előtt született meg. A verseny felügyelők úgy döntöttek, hogy a versenyt Safety Car mögött kezdik majd meg a pilóták.
A versenyzők vegyes érzelmekkel várták az esős futamot. Voltak, akik úgy gondolták, hogy nem érdemes elindulni, hisz, ahogy a WTCC-s autók sem tudtak közlekedni a pályán úgy ők sem fognak tudni. Volt, aki izgatottan – talán egy kicsit szorongva – míg volt, aki kimondottan várta már a rajtot. Ez is megszokott dolog az autósportban, hisz van, aki szereti az esős – olykor extrém – időjárást, míg más irtózik tőle. Ahány pilóta annyi érv szól az esős verseny ellen vagy épp mellett.
Tény, hogy a verseny előtt negyed órával alább hagyott az eső – sőt még el is állt egy időre – így a szervezők döntése akkor helyesnek tűnt. A rajtsorrend a szombati leintés alapján – csak az első nyolc fordított sorrendben – alakult ki. Így a III. forduló győztese Balogh Bence a nyolcadik helyről indulhatott, míg a nyolcadik helyen végzett Fekete Balázs az élről várhatta a rajtot.
A rajtceremónia is elmaradt és a felvezető kör helyett a Safety Car mögött autóztak három körön keresztül. Aztán elaludta lámpa a SC tetején jelezve, hogy hamarosan a versenyzőké lesz a főszerep. A „repülőrajtot” Benyó Máténak sikerült a legjobban elkapni és a negyedik helyről pillanatok alatt az élre állt. A mezőny végéről – a szombati „nyúlaskó” miatt kiesett – Bernula István sem sokat vacakolt az óvatossággal, és mint a nyúl, akit kerget a róka „ugrott” át a mezőnyön. Hamar Balogh „Fullánk” Bence mögött találta magát, de utolérni és megelőzni már nem ugyan az. Állatos hasonlattal élve, a „Nyúl” tudta, hogy a Darázs fullánkjával óvatosnak kell lenni, ezért megvárta, míg Balogh hibázott és sikerült elmennie mellette úgy, hogy már ne tudjon visszatámadni. Bernula szerette volna megmutatni az élen autózó – addigra bő hat másodperc előnyt összeszedett – Benyó Máténak, hogy bizony „itt majd a nyúl viszi a puskát”, de a kis Vuk nem hagyta magát és nem izgatta, hogy a sima bőrű mit akar villámló botjával. Ő csak gyűjtögette az előnyét, addig, amíg az behozhatatlan nem lett. Az égiek, pedig ismét megmutatták, hogy velük nem lehet dacolni és olyan zivatart küldtek, hogy a pálya már képtelen volt a vizet elvezetni. Keszthelyi Vivien a célegyenesben sem tudta már tartani az autót és megforgott. Szerencsétlenségére a menetiránnyal szemben állt meg, így meg kellett várnia, hogy teljes mezőny elmenjen mellette és csak utána eredhetett utánuk.
Csik Jánosnak sem sikerült a második verseny, hisz a szombati technikai hibát tudta orvosolni csapata, azonban ahogy Murphy-törvénye is kimondja „Minden probléma megoldása egy új problémát kölykezz”. Csiknak most nem a motorral, hanem a párásodással kellett megküzdenie. A páramentesítője felmondta a szolgálatot, és perceken belül úgy „beopálosodott” a szélvédő, hogy már az orra hegyéig sem látott, és bár fejből ismerte a pályát ez már azért neki is túl nagy falatnak bizonyult. Így aztán kénytelen volt kimenni a boxba, de mivel nem tudták megoldani a hibát, így a versenyt is befejezte. Ezzel a technikai hibával azonban elvesztette a vezető helyét az Európa-bajnokságban, sőt a Magyar-bajnokságban is. A vasárnapi futam nullázásával hátra csúszott az EB-n a 3., míg a Magyar OB-n a 4. helyre.
A verseny végül a Safety Car mögött – a WTCC futamához hasonlóan – piros zászlóval fejezték be a versenyzők. Az extrém körülményekben megrendezett sprint versenyt Benyó Máté nyerte, így végre felállhatott életében először – de gyaníthatóan nem utoljára – a dobogó legfelső fokára. Öt követte Bernula István és Balogh Bence.
Az 1,3-asok versenyét Frederic Over nyerte és ezzel 100%-os az idei mérlege, hisz négyből négy futamon nyert. Mészáros Gábor a második, míg Füge Krisztián a harmadik lett. Emellett Over nem csak a kategória győzelmének örülhetett, hisz az abszolútban is a negyedik helyen zárta a fordulót.
A versenyt követően a stewardok megbüntették Madár Róbertet és Keszthelyi Vivient, mert a biztonsági autós fázisban előztek. A vétkesek utólag kizárást ugyan nem, de 25 másodperc időbüntetést kaptak. Így Madár Róbert a hetedik helyezésének búcsút inthetett és a tízedik, míg Keszthelyi Vivien a tizenkettedik helyen végzett.
A negyedik forduló után az FIA Swift Cup Europe Európa-bajnokságban Balogh Bence átvette a vezetést Csik Jánostól. Bernula István, pedig felzárkózott a második helyre.
A IV. forduló után így áll a bajnokság:
Nr |
Rajtsz |
Név |
N |
Kat |
Team |
Pont |
1 |
513 |
Balogh Bence |
H |
1,6 |
GFS |
56 |
2 |
509 |
Bernula István |
H |
1,6 |
GFS |
48 |
3 |
522 |
Csik János |
H |
1,6 |
GFS |
43 |
4 |
7 |
Kevin FRIESACHER |
A |
1,6 |
STA |
32 |
5 |
521 |
Frederic Over |
H |
1,3 |
Proex |
29 |
6 |
1 |
Lukas Niedertscheider |
A |
1,6 |
STA |
26 |
7 |
575 |
Madár Róber |
H |
1,3 |
GFS |
25 |
8 |
10 |
Christoph ZELLHOFER |
A |
1,6 |
STA |
24 |
9 |
505 |
Mészáros Gábor |
H |
1,3 |
GFS |
24 |
10 |
580 |
Straub Krisztián |
H |
1,6 |
GFS |
23 |
11 |
4 |
Hans EGGER-RICHTER |
A |
1,6 |
STA |
22 |
12 |
12 |
Tobias WEICHENBERGER |
A |
1,6 |
STA |
20 |
13 |
511 |
Füge Krisztián |
H |
1,3 |
Proex |
19 |
14 |
528 |
Havellant Stefánia |
H |
1,3 |
GFS |
18 |
15 |
533 |
Miss János |
H |
1,3 |
Proex |
16 |
16 |
50 |
Martin ZELLHOFER |
A |
1,6 |
STA |
14 |
17 |
544 |
György Gábor |
H |
1,6 |
GFS |
14 |
18 |
16 |
Thomas BERGER |
A |
1,6 |
STA |
14 |
19 |
9 |
Karl-Heinz LEITGEB |
A |
1,6 |
STA |
9 |
20 |
519 |
Lencse Zoltán |
H |
1,6 |
Maxx |
8 |
21 |
6 |
Markus HILBERGER |
A |
1,6 |
STA |
3 |
22 |
175 |
Lukas PUCHINGER |
A |
1,6 |
STA |
1 |
23 |
3 |
Johannes MADERTHANER |
A |
1,6 |
STA |
0 |
24 |
508 |
Együd Gábor |
H |
1,6 |
GFS |
0 |
25 |
559 |
Mészáros Zoltán |
H |
1,3 |
GFS |
0 |
A Magyar bajnokságban is jelentős változás állt be azzal, hogy Benyó futamot nyert, míg Csik nullázott. Benyó az egy pontos hátrányából 19 pontos előnyre tett szert Csikkal szemben és ezzel átvette a tabellán a vezető helyet. Mögé viszont a hétvégén szintén – élete első – futamgyőzelmét szerző Balogh Bence állt, akinek hátránya mindössze 11 pont.
Madár Róbert kategória váltása is sikeres volt, hisz két futamon is jól szerepelt, így jelenleg az összetettben a hetedik helyen áll.
Swift Cup Europe – Magyar Bajnokság 1,6 |
||||||
Nr |
Rajtsz |
Név |
N |
Kat |
Team |
Pont |
1 |
502 |
Benyó Máté |
H |
1,6 |
GFS |
69 |
2 |
513 |
Balogh Bence |
H |
1,6 |
GFS |
58 |
3 |
509 |
Bernula István |
H |
1,6 |
GFS |
51 |
4 |
522 |
Csik János |
H |
1,6 |
GFS |
50 |
5 |
577 |
Fekete Balázs |
H |
1,6 |
GFS |
37 |
6 |
507 |
Keszthelyi Vivien |
H |
1,6 |
GFS |
36 |
7 |
575 |
Madár Róbert |
H |
1,6 |
GFS |
27 |
8 |
580 |
Straub Krisztián |
H |
1,6 |
GFS |
23 |
9 |
544 |
György Gábor |
H |
1,6 |
GFS |
22 |
10 |
519 |
Lencse Zoltán |
H |
1,6 |
Maxx |
18 |
11 |
528 |
Havellant Stefánia |
H |
1,6 |
GFS |
18 |
12 |
508 |
Együd Gábor |
H |
1,6 |
GFS |
15 |
A Swift Cup Europe 1,3-as kategóriájában nem történt változás és Frederic Over veretlenül áll a tabella élén. Mészáros Gábor is őrzi előnyét Füge Krisztiánnal szemben, de lényegesen kisebb arányban, mint ahogy Over vezet előtte. Miss János is stabilan áll a negyedik helyen.
SWIFT CUP EUROPE – Magyar Bajnokság 1300cm3 |
||||||
Nr |
Rajtsz |
Név |
N |
Kat |
Team |
Pont |
1 |
521 |
Frederic Over |
H |
1,3 |
Proex |
82 |
2 |
505 |
Mészáros Gábor |
H |
1,3 |
GFS |
68 |
3 |
511 |
Füge Krisztián |
H |
1,3 |
Proex |
62 |
4 |
533 |
Miss János |
H |
1,3 |
Proex |
52 |
5 |
575 |
Madár Róbert |
H |
1,3 |
GFS |
21 |
6 |
559 |
Mészáros Zoltán |
H |
1,3 |
GFS |
20 |
7 |
528 |
Havellant Stefánia |
H |
1,3 |
GFS |
10 |
A Swift Cup Euorpe mezőnye – jövő hét végén – május 24.-én látogat el a Mozart szülővárosába, Salzburgba. A helyszín érdekessége, hogy itt található – Európában talán egyedülálló módon – egy parabolika kanyar, melynek akkora a dőlése, hogy gyalogosan igen csak kell tartania magát az embernek, hogy le ne essen. Nos, ebbe a kanyarba tavaly a Suzuki Swift 1,3-asok 170km-es sebességgel mentek. Idén azonban a jelenlegi 160 LE-s autók itt elérhetik a 210-220km/h sebességet is. A korábbi évekhez hasonlóan ismét a WTCC mezőnyével is találkozhatnak a pilóták és a rajongók. Ami, pedig az időjárást illeti. Csak reménykedni lehet, hogy szebb lesz, mint Szlovákiában, de azért nem ár a hótaposót sem berakni, hisz 2012-ben konkrétan havazott.
Szólj hozzá