Keresés
Close this search box.

A nyúl, a Darázs és a kis Vuk története

A korábbi évekhez hasonlóan ismét a Túraautók Világbajnokság betétfutamaként szerepelt a Swift Cup Europe sorozat.

A helyszín is ismerős, hisz a sorozat versenynaptárában 2011 óta szerepel és az elmúlt években már évente két alkalommal. Azonban, olyan még nem volt, hogy a Szlovákia Ringen a WTCC programmal egy hétvégén rendezzenek fordulót. Sok pilóta számára, pedig különleges volt ez az esemény, hisz életükben először egy pályán versenyezhettek Sebastian Loebbel, Tom Coronellel, és Michelisz Norbival – aki nem mellesleg 2006-ban, a Suzuki Kupa bajnokaként indulhatott el a nemzetközi siker útján – és persze más világsztárokkal. A hétvége azonban azért is különleges volt a Swift Cup pilótáinak, hisz olyan versenyzők is – nosztalgikusan – figyelték csatájukat, mint a 2009-es bajnok Kiss Norbert – aki ezen a hétvégén ETCC sorozatban indult – vagy ép a 2011-es bajnok ifj. Ficza Feri – aki a hétvégén nem a Seat Leon Európa-kupában, hanem a Magyar Túraautók viadalán állt rajthoz. A Swift Cup Europe pilótáin – érthetően – érezni lehetett, hogy nagyon szeretnék megmutatni a világnak, hogy milyen fából faragták őket. Első ízben több ezer ember előtt gurultak ki szombaton a rajtrácsra.

A szombati verseny egyik nagy kérdése az volt, hogy vajon ki, mennyire tudta elsajátítani a pályát, és verseny körülmények között, hogyan tudja alkalmazni a stratégiákat. Az időjárás kegyes volt a versenyzőkhöz, hisz kellemes 23C-fokos napsütéses időben indulhattak neki a harminc perces versenynek.

A hétvége különlegessége volt, hogy két versenyző is kategóriát váltott. Havellant Stefánia és Madár Róbert is úgy döntött, hogy a bajnokság további részében nem az 1,3-as, hanem az 1,6-os kategóriában folytatja.

Az élről Bernula István indulhatott, Csik János és Benyó Máté elől a Swift Cup Europe harmadik fordulóján, a Szlovákia Ringen.

Benyó Máté és Keszthelyi Vivien a rajtnál kiugrott, így ritmust is vesztettek. Bernula jól kapta el a rajtot, de nem sikerült meglépnie Csik elöl. A harcuk eredményeként a második körben sikerült Csiknek megelőzni Bernulát és átvenni a vezetést. Bernulát még abban a körben utolérte Balogh „Fullánk” Bence és a kör végén meg is előzte. Benyó egy helyet hátra csúszott.

A negyedik körben Csik megcsúszott és lesodródott. Ezt kihasználta Balog és átvette a vezetést. Ezután Balog elszakadt a mezőnytől és bő hat másodperces előnyt tudott kiautózni.

Bernula a negyedik körben elütött egy a pályán áthaladó nyulat, melynek eredményeként a hűtője megsérült és pillanatok alatt forrni kezdett, ő, pedig a verseny feladására kényszerült.

Az ötödik körben Csik ismét megcsúszott és lesodródott a pályáról. Benyó is hajszál híján felborult, mert az aszfalton – Bernula kifolyt hűtővizén – autója megcsúszott és megforgott. Csik kicsúszása után Madár Róbert átvette a második helyet. A kör végén Keszthelyi Vivient és Benyó Mátét kiintették boxutca áthajtásos büntetésre korai rajtért. Ezzel vissza csúsztak a mezőny végére.

Balogh megőrizte hat másodperces előnyét és a verseny végén elsőként intette le a kockás zászló. Ezzel megszerezte élete első futamgyőzelmét. Madár Róbert a hetedik helyről rajtolva végül a második helyen végzett, míg Csik János – motorhibával küzdve, de végül – harmadik helyen zárt. A boxutca áthajtásos büntetés ellenére Keszthelyi Vivien a negyedik, míg Benyó Máté az ötödik helyen végzett.

Az 1,3-as kategóriában az élről Frederic Over indulhatott csapattársa Füge Krisztián elöl. A rajtot követően Over megtudta tartani vezető helyét, de Fügét sikerült megelőznie Mészárosnak. Mészáros ugyan az egész verseny alatt szorosan Over mögött, de megelőzni már nem tudta. Így az 1,3-asok versenyét ismét Frederic Over nyerte és ezzel háromból három futamgyőzelmet könyvelhet el.

A vasárnapi futam már egyáltalán nem hasonlított a szombati versenyre. Mintha csak hónapok teltek volna el a két futam között. A nyárból hideg őszre fordult az idő. A napsütést felváltotta az eső – sok esetben viharos zápor – a nyári meleg helyett jött a – széltől különösen hideg érzetet keltő – 12 C-fok.  A Túraautó Világbajnokság első futamát idő előtt  – piros zászlóval – fejezték be, így kérdéses volt, hogy egyáltalán a Swift Cup Europe IV. fordulója megrendezésre kerül-e. A döntés végül 20 perccel a hivatalos kezdés előtt született meg. A verseny felügyelők úgy döntöttek, hogy a versenyt Safety Car mögött kezdik majd meg a pilóták.

A versenyzők vegyes érzelmekkel várták az esős futamot. Voltak, akik úgy gondolták, hogy nem érdemes elindulni, hisz, ahogy a WTCC-s autók sem tudtak közlekedni a pályán úgy ők sem fognak tudni.  Volt, aki izgatottan – talán egy kicsit szorongva – míg volt, aki kimondottan várta már a rajtot. Ez is megszokott dolog az autósportban, hisz van, aki szereti az esős – olykor extrém – időjárást, míg más irtózik tőle. Ahány pilóta annyi érv szól az esős verseny ellen vagy épp mellett.

Tény, hogy a verseny előtt negyed órával alább hagyott az eső – sőt még el is állt egy időre – így a szervezők döntése akkor helyesnek tűnt. A rajtsorrend a szombati leintés alapján – csak az első nyolc fordított sorrendben – alakult ki. Így a III. forduló győztese Balogh Bence a nyolcadik helyről indulhatott, míg a nyolcadik helyen végzett Fekete Balázs az élről várhatta a rajtot.

A rajtceremónia is elmaradt és a felvezető kör helyett a Safety Car mögött autóztak három körön keresztül. Aztán elaludta lámpa a SC tetején jelezve, hogy hamarosan a versenyzőké lesz a főszerep. A „repülőrajtot” Benyó Máténak sikerült a legjobban elkapni és a negyedik helyről pillanatok alatt az élre állt. A mezőny végéről – a szombati „nyúlaskó” miatt kiesett – Bernula István sem sokat vacakolt az óvatossággal, és mint a nyúl, akit kerget a róka „ugrott” át a mezőnyön. Hamar Balogh „Fullánk” Bence mögött találta magát, de utolérni és megelőzni már nem ugyan az. Állatos hasonlattal élve, a „Nyúl” tudta, hogy a Darázs fullánkjával óvatosnak kell lenni, ezért megvárta, míg Balogh hibázott és sikerült elmennie mellette úgy, hogy már ne tudjon visszatámadni. Bernula szerette volna megmutatni az élen autózó – addigra bő hat másodperc előnyt összeszedett – Benyó Máténak, hogy bizony „itt majd a nyúl viszi a puskát”, de a kis Vuk nem hagyta magát és nem izgatta, hogy a sima bőrű mit akar villámló botjával. Ő csak gyűjtögette az előnyét, addig, amíg az behozhatatlan nem lett. Az égiek, pedig ismét megmutatták, hogy velük nem lehet dacolni és olyan zivatart küldtek, hogy a pálya már képtelen volt a vizet elvezetni. Keszthelyi Vivien a célegyenesben sem tudta már tartani az autót és megforgott. Szerencsétlenségére a menetiránnyal szemben állt meg, így meg kellett várnia, hogy teljes mezőny elmenjen mellette és csak utána eredhetett utánuk.

Csik Jánosnak sem sikerült a második verseny, hisz a szombati technikai hibát tudta orvosolni csapata, azonban ahogy Murphy-törvénye is kimondja „Minden probléma megoldása egy új problémát kölykezz”. Csiknak most nem a motorral, hanem a párásodással kellett megküzdenie. A páramentesítője felmondta a szolgálatot, és perceken belül úgy „beopálosodott” a szélvédő, hogy már az orra hegyéig sem látott, és bár fejből ismerte a pályát ez már azért neki is túl nagy falatnak bizonyult.  Így aztán kénytelen volt kimenni a boxba, de mivel nem tudták megoldani a hibát, így a versenyt is befejezte. Ezzel a technikai hibával azonban elvesztette a vezető helyét az Európa-bajnokságban, sőt a Magyar-bajnokságban is. A vasárnapi futam nullázásával hátra csúszott az EB-n a 3., míg a Magyar OB-n a 4. helyre.

A verseny végül a Safety Car mögött – a WTCC futamához hasonlóan – piros zászlóval fejezték be a versenyzők. Az extrém körülményekben megrendezett sprint versenyt Benyó Máté nyerte, így végre felállhatott életében először – de gyaníthatóan nem utoljára – a dobogó legfelső fokára. Öt követte Bernula István és Balogh Bence.

Az 1,3-asok versenyét Frederic Over nyerte és ezzel 100%-os az idei mérlege, hisz négyből négy futamon nyert. Mészáros Gábor a második, míg Füge Krisztián a harmadik lett. Emellett Over nem csak a kategória győzelmének örülhetett, hisz az abszolútban is a negyedik helyen zárta a fordulót.

A versenyt követően a stewardok megbüntették Madár Róbertet és Keszthelyi Vivient, mert a biztonsági autós fázisban előztek. A vétkesek utólag kizárást ugyan nem, de 25 másodperc időbüntetést kaptak. Így Madár Róbert a hetedik helyezésének búcsút inthetett és a tízedik, míg Keszthelyi Vivien a tizenkettedik helyen végzett.

A negyedik forduló után az FIA Swift Cup Europe Európa-bajnokságban Balogh Bence átvette a vezetést Csik Jánostól. Bernula István, pedig felzárkózott a második helyre.

A IV. forduló után így áll a bajnokság:

Nr

Rajtsz

Név

N

Kat

Team

Pont

1

513

Balogh Bence

H

1,6

GFS

56

2

509

Bernula István

H

1,6

GFS

48

3

522

Csik János

H

1,6

GFS

43

4

7

Kevin FRIESACHER

A

1,6

STA

32

5

521

Frederic Over

H

1,3

Proex

29

6

1

Lukas Niedertscheider

A

1,6

STA

26

7

575

Madár Róber

H

1,3

GFS

25

8

10

Christoph ZELLHOFER

A

1,6

STA

24

9

505

Mészáros Gábor

H

1,3

GFS

24

10

580

Straub Krisztián

H

1,6

GFS

23

11

4

Hans EGGER-RICHTER

A

1,6

STA

22

12

12

Tobias WEICHENBERGER

A

1,6

STA

20

13

511

Füge Krisztián

H

1,3

Proex

19

14

528

Havellant Stefánia

H

1,3

GFS

18

15

533

Miss János

H

1,3

Proex

16

16

50

Martin ZELLHOFER

A

1,6

STA

14

17

544

György Gábor

H

1,6

GFS

14

18

16

Thomas BERGER

A

1,6

STA

14

19

9

Karl-Heinz LEITGEB

A

1,6

STA

9

20

519

Lencse Zoltán

H

1,6

Maxx

8

21

6

Markus HILBERGER

A

1,6

STA

3

22

175

Lukas PUCHINGER

A

1,6

STA

1

23

3

Johannes MADERTHANER

A

1,6

STA

0

24

508

Együd Gábor

H

1,6

GFS

0

25

559

Mészáros Zoltán

H

1,3

GFS

0

A Magyar bajnokságban is jelentős változás állt be azzal, hogy Benyó futamot nyert, míg Csik nullázott. Benyó az egy pontos hátrányából 19 pontos előnyre tett szert Csikkal szemben és ezzel átvette a tabellán a vezető helyet. Mögé viszont a hétvégén szintén – élete első – futamgyőzelmét szerző Balogh Bence állt, akinek hátránya mindössze 11 pont.

Madár Róbert kategória váltása is sikeres volt, hisz két futamon is jól szerepelt, így jelenleg az összetettben a hetedik helyen áll.

Swift Cup Europe – Magyar Bajnokság 1,6

Nr

Rajtsz

Név

N

Kat

Team

Pont

1

502

Benyó Máté

H

1,6

GFS

69

2

513

Balogh Bence

H

1,6

GFS

58

3

509

Bernula István

H

1,6

GFS

51

4

522

Csik János

H

1,6

GFS

50

5

577

Fekete Balázs

H

1,6

GFS

37

6

507

Keszthelyi Vivien

H

1,6

GFS

36

7

575

Madár Róbert

H

1,6

GFS

27

8

580

Straub Krisztián

H

1,6

GFS

23

9

544

György Gábor

H

1,6

GFS

22

10

519

Lencse Zoltán

H

1,6

Maxx

18

11

528

Havellant Stefánia

H

1,6

GFS

18

12

508

Együd Gábor

H

1,6

GFS

15

A Swift Cup Europe 1,3-as kategóriájában nem történt változás és Frederic Over veretlenül áll a tabella élén.  Mészáros Gábor is őrzi előnyét Füge Krisztiánnal szemben, de lényegesen kisebb arányban, mint ahogy Over vezet előtte. Miss János is stabilan áll a negyedik helyen.

SWIFT CUP EUROPE – Magyar Bajnokság 1300cm3

Nr

Rajtsz

Név

N

Kat

Team

Pont

1

521

Frederic Over

H

1,3

Proex

82

2

505

Mészáros Gábor

H

1,3

GFS

68

3

511

Füge Krisztián

H

1,3

Proex

62

4

533

Miss János

H

1,3

Proex

52

5

575

Madár Róbert

H

1,3

GFS

21

6

559

Mészáros Zoltán

H

1,3

GFS

20

7

528

Havellant Stefánia

H

1,3

GFS

10

A Swift Cup Euorpe mezőnye – jövő hét végén – május 24.-én látogat el a Mozart szülővárosába, Salzburgba. A helyszín érdekessége, hogy itt található – Európában talán egyedülálló módon – egy parabolika kanyar, melynek akkora a dőlése, hogy gyalogosan igen csak kell tartania magát az embernek, hogy le ne essen. Nos, ebbe a kanyarba tavaly a Suzuki Swift 1,3-asok 170km-es sebességgel mentek. Idén azonban a jelenlegi 160 LE-s autók itt elérhetik a 210-220km/h sebességet is.  A korábbi évekhez hasonlóan ismét a WTCC mezőnyével is találkozhatnak a pilóták és a rajongók. Ami, pedig az időjárást illeti. Csak reménykedni lehet, hogy szebb lesz, mint Szlovákiában, de azért nem ár a hótaposót sem berakni, hisz 2012-ben konkrétan havazott.

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top