Keresés
Close this search box.

Kérdések és válaszok, avagy gyorsulj ha tudsz! Radics Ákos

Kiskunlacházán Március 29.én elkezdődik a Poco Loco gyorsulási verseny.

Ezen alkalomból pár kérdést intézünk versenyzőkhöz.

Aki kérdez Dragracing.hu, aki válaszol Radics Ákos. 

Kiskunlacházán Március 29.én elkezdődik a Poco Loco gyorsulási verseny.

Ezen alkalomból pár kérdést intézünk versenyzőkhöz.

Aki kérdez Dragracing.hu, aki válaszol Radics Ákos. 

Kedves Ákos!

Mit jelent számodra a Gyorsulás mint sport?
– Egy érdekes, extrém technikai sport számomra a gyorsulás, ami közel sem csak az „egyenesmenésről” szól.

Milyen érzés tölt el közvetlen a rajtban?
– Általában úgy érzem magam, mintha az adott futamon múlna az életem, még akkor is, ha csak időmérő. Próbálok minden érzékszervemmel a kocsira és a lámpára koncentrálni.

Hogy kezdődött ez a szenvedély, mesélj magadról.
– Magamról csak annyit, hogy 29 éves gépészmérnök vagyok, egész pontosan autógépész.
Tipikusnak mondható a sporttal való ismerkedés. Fiatalon, első autónak egy Uno turbó mellett tettem le a voksom, mindenképp erős autót szerettem volna. Mai szemmel nézve az a 105 lóerő nem sok, viszont a könnyű karosszériát jól mozgatta. Persze nem maradt sokáig gyári, szinte azonnal rájöttünk, hogy tudunk emelni a töltőnyomáson. Aztán egy fórumról értesültem, hogy lesz „illegál” verseny, ami akkoriban (2005) még a csákvári reptéren volt megszervezve. Ide mindössze kétszer sikerült kijutni, mivel a második alkalom után a rendőrség órákon át igazoltatta az autósokat, majd később földdel terítették meg a betonkockákat. Ezután kezdődött a hivatalos versenyek látogatása, 2005 elején egy rábaringi versennyel, azóta kisebb kihagyásokkal járok ilyen versenyekre.

Mesélnél az autódról?
Az autó, amivel jelenleg versenyzem egy Fiat x1/9 1982-ből. Gyakorlatilag a sírból mentettem meg, amikor egy idősebb tulajtól megvásároltam 2012 őszén. Ekkor már 3 éve állt egyhelyben egy udvaron és várta szomorú sorsát.
Ilyen autóra már az Uno turbós korszakomból vágytam, majd 2012 nyarán elhatároztam, hogy a nyugdíjazott 1.8T helyett kellene egy olyan autót építeni, ami valóban ütőképes az adott kategóriában és nem hétköznapi autó. Mivel a barátaim közül páran Fiattal versenyeznek, kézenfekvő volt nekem is újra visszanyergelni az olasz márkához. Egyetlen hátulütője ezeknek az autóknak, hogy viszonylag régi konstrukció a motor a 8 szelepes SOHC hengerfejjel, így hatalmas teljesítményeket nem lehet elérni. Ennek ellentételezésére döntöttem az RWD autó mellett.
A megvétel után egy szeptembertől áprilisig tartó felújítás/építés kezdődött, mivel a karosszéria elég korrodált állapotban volt.
Természetesen a gyárilag 1.5-ös 85 lóerős motorral szintén nem lehetett nagy sikerre számítani, a tervezésnél eleve a turbósítás jöhetett csak szóba. Mivel ezek a motorok az 60-es évek óta viszonylag kevés módosításon estek át, gyakorlatilag szabadon lehetett összelegózni a megfelelő alkatrészeket. Így került bele nagyobb löketű főtengely egy 1.6-os Fiat Tipo-ból, illetve ehhez a típushoz gyártott kovácsolt dugattyúk. A hengerfej is átalakításra került, a maximális teljesítményt szem előtt tartva. Mivel a Fiat váltók nem a tartósságukról híresek, a kezdetektől fogva úgy terveztem, hogy egy VW váltó lesz összeházasítva a Fiat motorral. Természetesen sokan mondták, hogy ez sosem lesz jó, ennek ellenére egy teljes szezont futott az autó váltó vagy hajtás hiba nélkül.
Építettem bele programozható elektronikát, befecskenzedősre illetve E85 üzemre lett alakítva.
Jelenleg a teljesítménye valahol 250 lóerő körül lehet. A hátsókerék hajtásnak köszönhetően hihetetlen rajtokat lehet elérni vele, ez 1.7s-et 60 lábat jelent.

A 2013-as szezonban sikerült minden bajnokságot megnyerni a kategóriámban, legjobb elért idő pedig a 12.15@178 lett.

Mi lenne a 3 kívánságod a Dragracing.hu Gyorsulási versenyeivel kapcsolatban?
– felpörgetni kicsit a futamokat, mert ha sok versenyző van, órákig kell sorban állni
– Időkijelző 50-100m-nél ahogy régen volt. A kapu feletti sokszor nem látszik
– Lehetne 2 napos verseny is KKL-en egyszer egy évben

Mennyire figyeled a sporttársaid verseny közben és máskor?
Figyelemmel kísérem a sporttársak futamait, eredményeit, illetve versenyen kívül néhány versenytárssal tartom a kapcsolatot, konzultálunk a fejlesztési lehetőségekről az autókat tekintve.

Zavar-e a rajtban, ha másik versenyző autója hangosabb?
– Általában nem zavar, mivel a saját autóm is elég hangos, de sikerült már olyan autó ellen menni, hogy abszolút nem tudtam koncentrálni.

Fel dob-e a sok néző látványa a pálya mellett?
Jól esik természetesen, ha a visszatérő sávnál megtapsolnak a nézők egy látványosabb futam után. Sajnos úgy tűnik, hogy egyre kevesebb néző látogat ki a rendezvényekre, ellenben sok a versenyző bizonyos népszerű kategóriákban.

Minden egyéb amit elakarsz mondani?
– Visszatérő probléma, hogy a motorosok nem tartják be az időtervet, süketként viselkednek ha rájuk szólnak ill. tolakodnak. Jó lenne ezt a problémát is megoldani.
– KKL-en egyszer volt lelátó a nézőknek, utána sajnos ez elmaradt. Jó lenne, ha minden versenyen lenne ismét tribün.

– Hajósi Miklós –
www.dragracing.hu

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top