Egy év kihagyást követően a Svéd Rali 2022-ben visszatért megszokott helyére a Rali Világbajnokság versenynaptárában. A koronavírus járvány miatt 2021-ben elmaradt ralit jól tudta helyettesíteni Finnország, de a svédek nagyon dolgoztak a 2022-es visszatérésén, hiszen a Svéd Rali egyike a világ legrégebb óta rendezett ralijainak. Már 1950-ben is megrendezték. Monte-Carlo tavaszias útviszonyai után várhatóan egy igazi klasszikus téli verseny szemtanúi lehetünk február közepén, ahol a szegecses gumik is előkerülnek.
A klímaváltozás jó pár éve a skandináv országokat sem kíméli. A szervezők egyre északabbra tolták a rali helyszínét, annak érdekében, hogy biztosan havas utakon haladjon a mezőny. Nemrég még inkább észak-keletnek vette az irányt a verseny, hogy egy új város, Umea lássa vendégül a világbajnokság mezőnyét. A már megszokott Varmland régióból el kellett vinni a rali helyszínét 700 km-re északra Vasterbotten megyébe, ahol garantáltak a havas-jeges útviszonyok, hogy igazi téli ralit lehessen rendezni nagyon gyors utakon. Tökéletes körülmények várhatóak idén mínuszokkal. Havasak az utak, de amint egy kicsit melegszik az idő, az aszfalt azért elő-előbukkanhat a hó alól.
Az utóbbi időben egyre megszokottabb volt, hogy nem skandináv pilóta nyerte a Svéd Ralit, annak köszönhetően, hogy egyre kevésbé volt télies a rali. 2022-ben viszont az vélhetően az északabbra áthelyezett helyszín is segítette a fiatal Kalle Rovanperát, hogy édesapja, Harri Rovanpera után ő is elhozza a győztesnek járó trófeát Svédországból. Az akkori győzelem volt a későbbi világbajnok harmadik győzelme a Rali Világbajnokságban.
A Toyota egyébként is sikeres volt az elmúlt három Svéd Ralin. 2018 óta csak Toyota–pilóta állhatott a svédországi dobogó tetejére. A Jari-Matti Latvala irányította csapat most is a dobogó tetejét célozza meg, nem csoda, hiszen a szezonnyitó Monte-Carlo Ralin Sebastien Ogier és Kalle Rovanpera révén az első két helyezést elhozta. Ogier nem utazik el Svédországba, így Rovanpera és Elfyn Evans mellé Takamoto Katsuta csatlakozik be.
A Hyundai egy bronzérmes helyezéssel indította az új évet Cyril Abiteboul irányítása alatt. Thierry Neuville, a csapat aduásza állhatott fel a monacói dobogóra, s ő volt az is, aki 2022-ben másodikként ért célba az északi pilótáknak fekvő svéd terepen. A belga pilóta mellett Esapekka Lappi áll rajthoz, no meg az a Craig Breen, aki első raliján indul a hétvégén a Hyundai Motorsporthoz való visszatérését követően.
A rali
A Vasterbotten megyében rendezett ralin ismét havas, de a szokásosnál enyhébb időjárási körülmények között, hófalak keretezte utakon halad majd a mezőny. Csütörtök este egy rövid sprint szakasszal nyitnak Umeában, amelyen még egyszer végighalad a mezőny pénteken. Három szakasz következik ezután még kétszer: Brattby, Sarsjöliden és Botsmark. Ez utóbbi lesz egyedül új a résztvevők számára. Szombaton ismét kétszer három szakaszt teljesítenek. Ezekből kettő új lesz: Norrby és Floda. Az Umea szakasz meghosszabbított verziójával zárják a napot. Ezen rendezik a ralit záró Power Stage szakaszt is vasárnap azután, hogy kétszer teljesítik az új Vastervik gyorsaságit.
A 2023-as Svéd Rali három napon át tart, s a 18 gyorsasági szakasz 301,18 km-t tesz majd ki. Az össztáv: 1194,16 km.
(Forrás és nyitókép: Amber PR)
Szólj hozzá