Keresés
Close this search box.
fotó: Amber PR

Változások előtti utolsó év

fotó: Amber PR

2016-ben ismét a már hagyományos helyszínen, Monte-Carlóban veszi kezdetét a Rali Világbajnokság. Ez egy nagyon különleges helyszín, amelyet minden pilóta nagyon kedvel. Az ünnepeknek és a teszteléseknek vége, a csapatok tűkön ülnek, jó lesz ismét lendületbe jönni. Még csak januárt írunk, de a többi versenysorozattal ellentétben itt beindult az élet, már decemberben tesztelések folytak. A mediterrán éghajlatú Monaco és a télies dél-franciaországi terep remek helyszín az év eleji bemelegítéshez.

Nem lesz könnyű dolga a Monte-Carlo Ralin induló csapatoknak, ahol a hegyekben megjósolhatatlan időjárás nagy fejfájást okozhat. Bár a gyorsasági szakaszok nagy részét aszfalton teszi meg a mezőny, az útviszonyok egyik percről a másikra megváltozhatnak akár egy gyorsasági szakaszon belül is. Ez az abroncsválasztást is megnehezíti, hiszen helyezésekről dönthet egy-egy jól megválasztott gumi. A csapatok így folyton az időjárás jelentéseket lesik majd és próbálják azokat kiegészíteni az órákkal hamarabb előre küldött csapataik információival az utak állapotáról.

Az elmúlt két évben Sebastien Ogier nyerte meg ezt a nagy presztízsű ralit. Nem is kezdődhetne számára jobban az évad, mint hogy a harmadik győzelmet is behúzza a franciaországi havas-jeges pályán. „Megnyertem a ’Montét’ az elmúlt két évben, és persze, hogy idén is nyerni szeretnék. Számomra ez az év legfontosabb ralija.” – szögezte le a francia pilóta, aki Gapben – a városban, ahol felnőtt – is megmutathatja versenyzői tudását, a verseny ugyanis keresztülmegy rajta.

A télies körülmények közötti versenyzésben már nagy tapasztalattal bíró volkswagenes tudása is megvan a sikeres szerepléshez. Elmondása szerint a gumiválasztás, ami nem csak rajta, hanem a csapat ’jeges kémein’ is múlik, nagyon fontos lesz. Ehhez helyesen kell értelmezni az időjárási feltételeket és meg kell érteni az Alpok különleges időjárását.

Várhatóan idén is a VW lesz a világbajnokság legdominánsabb csapata, de meglepetésre alig másfél héttel a nyitó Monte-Carlo Rali előtt jelentette be a csapat motorsport igazgatója, Jost Capito, hogy elhagyja a német gyártót, s átigazol a McLaren F1 Racing vezérigazgatói pozíciójába. Kérdés ki veszi át a helyét, s ez a változás miként hat a címvédő csapat teljesítményére.

Még a tavalyi év végén robbant bombaként a hír, mely szerint a Citroen átértékeli autósportos jelenlétét. A Rali Világbajnokságban egy évet kihagy, a 2017-es autóját fejleszti az új technikai szabályok szerint és attól az évtől kezdve csak erre a bajnokságsorozatra koncentrál. A Túraautó Világbajnokságban (WTCC) nagy dominanciával versenyző csapat idén csak két autót indít, Sebastien Loebnek útilaput kötött a talpára. A kilencszeres ralis világbajnoknak így 2016-ra nem maradt más, mint a terepralizás. A Dakar Ralin is elindult, s végül a kilencedik helyen ért célba.

A Citroen rajongóknak azonban nem kell nélkülözniük kedvenc márkájukat idén sem, hiszen a PH-Sport által jegyzett Abu Dhabi World Rally Team is a francia márka autóival áll rajthoz egy sor privát induló mellett.

Egyébként nem csak a Citroen fektet nagy erőket az új specifikációjú autó fejlesztésébe – amely erősebb, szélesebb és könnyebb lesz 2017-ben – hanem a többi csapat is, így az M-Sport, a Volkswagen, a Toyota és a Hyundai is, amellett, hogy az idei autóikat sem felejtették el. Azt gondolhatnánk, hogy az után a hat év után, amikor a jelenlegi szabályokat bevezették, már sok újat nem tudnak és talán nem is akarhatnak a csapatok felmutatni úgy, hogy jövőre új autót kell fejleszteniük. Ez azonban téves elgondolás lenne. A Hyundai például, amely nagy erőfeszítései ellenére sem szerezte meg a konstruktőri második helyezést 2015-ben, az i20 WRC új generációjával rukkolt elő, pedig alig egy év múlva le lesz ez az autó cserélve. A koreaiak komolyan veszik az idei évet, szeretnék előkelő helyen zárni 2016-ot, ez nem kérdéses. Ráadásul Thierry Neuville helyett azt a Dani Sordót nevezte a csapat 2016-ban konstruktőri pontokra, aki már a tavalyi szezonzáró futamon, Walesben bizonyított és Neuville autójában a negyedik helyet szerezte meg.

Robert Kubica élete minden tekintetben felborult azóta, hogy egy raliversenyen elszenvedett baleset következtében zátonyra futott felfelé ívelő Forma-1-es pályafutása. A rendkívül közkedvelt pilóta kézsérüléséből történő részleges felépülését követően a Rali Világbajnokságban kezdett el versenyezni több-kevesebb sikerrel. 2014 és ezután 2015 végén is kérdéses volt, hogy folytatja-e a ralizást. Tavaly ősszel még úgy nyilatkozott, hogy ha folytatja is ralis pályafutását, akkor 2016-ban valószínűleg nem vesz részt minden versenyen, sejtetve, hogy visszatér a pályaversenyzéshez is. Változást mindenképpen akart a lengyel, de ezidáig nem derült ki, hogy mire is gondolt. Egy biztos, Monte-Carlóban rajthoz fog állni egy Ford volánja mögött.

S mi történt tavaly a Montén? 2015-ben a Monte-Carlo Ralira Sebastien Ogier át tudta menekíteni az előző évi győztes formáját, s hazainak számító versenyén megszerezte a győzelmet. A nagy konkurensnek beharangozott Sebastien Loeb csak a nyolcadik lett. A dobogó további két fokára a Volkswagen másik két pilótája, Jari-Matti Latvala és Andreas Mikkelsen állhatott fel. Nem is lehetett volna elégedettebb a német gyártó. Teljes dobogós sikert könyvelhetett el mindjárt a szezon legelső versenyén.

 

A rali

A Monte-Carlo Rali a világ leghíresebb és egyben legnehezebb utcai versenye. Érdekes kettőség jellemzi a versenyt. Az enyhe éghajlatú monacói aszfaltot elhagyva a pilótákat Dél-Franciaország télies és nehezen megjósolható vegyes útviszonyai fogadják. Hó, jég, eső és száraz aszfalt, mind-mind jellemzőek erre a versenyre, így különösen nagy presztízzsel bír a monte-carlói trófea megszerzése. A monte-carlói győztesnek sokoldalú pilótának kell lennie, aki jól ismeri az útviszonyokat és nagyszerűen tud választani abroncsot az ilyen gyorsan változó útviszonyokhoz.

2016-ban is hoztak változtatásokat a rendezők a ralin útvonalában. 2015-höz képest minden napra került egy új gyorsasági szakasz. A péntek esti Barles-Seyne szakaszon a másik irányba megy majd a mezőny. A legnagyobb újítás azonban az, hogy a vasárnapi utolsó gyorsasági szakaszon csak a legjobb 60 versenyző rajtolhat el.

A 2016-os Monte-Carlo Rali három napon át tart, s a 16 gyorsasági szakasz 374,89 km-t tesz majd ki. A verseny teljes távja 1474,34 km.

 

FIA RALI VILÁGBAJNOKSÁG 2016-OS VERSENYNAPTÁRA

2016. január 21-24. Monte-Carlo Rali
február 11-14. Svéd Rali
március 3-6. Mexikó Rali
április 21-24. Argentin Rali
május 19-22. Portugál Rali
június 9-12. Szardínia Rali
július 1-3. Lengyel Rali
július 28-31. Finn Rali
augusztus 18-21. Német Rali
szeptember 8-11. Kína Rali
szeptember 29 – október 2. Korzika Rali
október 13-16. Katalán/Spanyol Rali
október 27-30. Wales/Brit Rali
november 17-20. Ausztrál Rali

 

Forrás: Amber PR

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top