Keresés
Close this search box.
amber mexiko rali 2020 ogier

Visszatérés Mexikó hegyei közé

2023-ban úgy tűnik a Rali Világbajnokságban is visszatér minden a megszokott mederbe. Legalábbis erre utal, hogy 2020 után ismét rendeznek Mexikóban világbajnoki raliversenyt. A koronavírus kitörésekor, ha rövidített távon is, de épphogy meg tudták rendezni ezt a ralit. A sok lezárás miatt szinte hazamenekült innen mindenki. A hétvégén viszont ismét Mexikóba utazik a mezőny, ahol az európai időjáráshoz képest sokkal melegebb, napsütötte időben, murván állnak majd rajthoz a ralisok.

Enyhe tél volt idén is Európában. Ennek ellenére, ha nálunk nem is, de sok környező országban sokat havazott, még március elején is. Így Svédországban igazi havas-jeges ralit lehetett rendezni február közepén. Ehhez képest nagy fordulatot jelent majd a dél-amerikai futam. Ott feltölthetik magukat a ralisok meleggel és a rendes murván nem érheti őket meglepetés.

Ott Tanak vezeti az egyéni ponttáblát, így az észt pilóta nyitja az utat, ami murvás felületen nagy hátrányt is jelenthet. Ő lesz a sepregető a mögötte jövők számára. Kalle Rovanpera nagy mosollyal nyugtázta, hogy ezúttal ő másodikként hajt az úton, ami már nem jelent akkora lemaradást számára. „Svédországban mi mentünk elől, 30 másodpercet vesztettünk egy trükkös szakaszon, amelyen kétszer is végigmentünk és ilyen hátránnyal értünk végül célba. Mexikóban nem ez vár ránk, nem mi rajtolunk elsőként, és ez előnyükre válhat. Frissen, kiegyensúlyozottan állunk rajthoz és remélhetőleg egy nagyszerű rali vár ránk.” – szögezte le a címvédő világbajnok.

Mexikóban forróságra, akár 30°C-ra, magas talajszint feletti magasságra és kemény murvás szakaszokra kell a mezőnynek készülnie. Mivel az útvonal 2737 méteres magasságig viszi a csapatokat, ritkább levegővel is meg kell majd küzdenie az autók motorjának, így azok teljesítménye akár 20%-kal is visszaeshet. A hibrid autók most először tapasztalják meg a magassági viszonyokat. A hibrid motorok biztosította plusz 100 kW elektromos energia különösen értékes lehet magassági viszonyok között. A murvás szakaszok nagyon durvák lehetnek és a pilótáknak a vezetésüket hozzá kell igazítaniuk a kisebb erejű motorokhoz. A hibák nagyon büntetnek és a mérnököknek biztosra kell menniük abban, hogy mindig a legnagyobb teljesítményt hozzák ki az autókból.

Európán kívül tilos a tesztelés. Így tesztelésre a mexikóihoz a lehető leghasonlóbb körülményeket keresték a csapatok, így ismét Spanyolországba és Portugáliába utaztak tesztelni. Aki utóbbit választotta, nem járt túl jól, mert a várt napos és száraz időjárás helyett havas útviszonyok között kellett megpróbálni felkészülni az időjárás szempontjából teljesen más Mexikó Ralira.

A 2013-2015 közötti időszakban Sebastien Ogier zsinórban nyert Mexikóban, majd két év kihagyást követően 2018-2020-ben ismét ő állhatott fel a dobogó tetejére, s ezzel hatra (!) tornázta fel a dél-amerikai országban szerzett sikereinek a számát. Ha most nyer a francia, megelőzi az itt szerzett győzelmek számát tekintve Sebastien Loeböt, aki nem áll rajthoz. 2020-ban Ogier mögött Ott Tanak ért célba másodikként, őt pedig Teemu Suninen követte a harmadikon.

Ott Tanaknak nem lehetnek túl jó emlékei erről a raliról. Még sosem nyert Mexikóban és 2015-ben kicsúszott az útról és egy tóban kötött ki. A második helyezésnél jobbat eddig nem sikerült elérnie a dél-amerikai országban. Bár a sepregetés vár majd rá, de minden bizonnyal azon lesz, hogy a hőn áhított győztes trófea ezúttal hozzá kerüljön.

A rali

A rali csütörtök este veszi kezdetét és két szakaszt teljesít akkor a mezőny a festői Guanajuato utcáin. Pénteken három magassági szakaszon mennek végig kétszer a csapatok, mindjárt a kedvelt El Chocolate gyorsasági szakasszal kezdve. A nap két szuperspeciális szakasszal zárul visszafelé a szervizpark felé.

A szombati szakaszok a Sierra de Lobos hegyekben zajlanak, míg a vasárnapi finálé négy különböző szakaszból áll, így itt található a hétvége leghosszabbja, a 35,39 km hosszú Otates. A ralit záró Power Stage ismét a kedvelt El Brinco lesz. Itt szokás szerint extrapontokért is megy a küzdelem.

Miközben a verseny útvonala mindig változik egy kicsit, a sziklás-kavicsos terep, a magas hőmérséklet és a magasságbeli különbségek továbbra is megmaradnak, és nagy kihívást jelentenek a ralicsapatoknak, amelyek mindössze egy-két alkalommal látogatnak el az amerikai kontinensre egy szezon során. A szezon első murvás raliján eldől, idén kinek hogyan fekszik a murvás terep.

A rali központja és a szervizpark ezúttal is az ország ötödik legnagyobb városában, Leónban lesz berendezve, amely 400 km-re észak-nyugatra található Mexico Citytől. A 23 gyorsasági szakasz együttesen 320,23 km-t tesz ki, miközben a rali teljes hossza 971,32 km.

(Forrás és nyitókép: Amber PR)

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top