Keresés
Close this search box.
amber finn rali 2019 tanak

Ugyanaz az ország, mégis más kihívások

A ralimezőny által igencsak kedvelt helyszínre érkezik meg a mezőny a hétvégére. A Finn Rali következik szokatlan, őszi időpontban. A finnországi verseny tradicionálisnak számít a világbajnokságban, egyike azon kevés murvás raliknak, ahol nagy sebességre kapcsol a mezőny. Egyenletes útjai és számtalan ugratója révén, melyet szinte vakon vesznek be a pilóták, teljes koncentrációt, összpontosítást és figyelmet követel meg a világbajnoki ralimezőnytől. Az országban már járt idén a ralimezőny, február végén rendezték meg ugyanis az Északi-sarki Finn Ralit.

A koronavírus járvány miatt törölt Svéd Rali helyett ugrott be az év elején a havas-jeges Északi-sarki Finn Rali, eredeti nevén Arctic Rali Finnland. Finnország ily módon két versennyel is képviselteti magát a világbajnokságban az idei évben. Az akkori télies-fagyos ralit egy enyhébb, de őszies Finn Rali váltja most október elején. Azáltal, hogy a verseny átkerült őszre, a szokásosnál hidegebb időjárási körülmények és nedvesebb útviszonyok fogadhatják a mezőnyt.

„A rali karakterisztikája nagyon különböző lesz a megszokottól. Az útvonal nagy részét nem láttuk korábban, így nagyon oda kell figyelnünk a pályabejárás során, hogy pontos itinerrel kezdjük a ralit.” – szögezte le Ott Tanak, aki amellett, hogy az elmúlt két alkalommal nyerte a Finn Ralit, a téli Arctic Ralin is győzedelmeskedett. Izgalmas csata várható, hiszen februárban a második helyen az a Kalle Rovanpera ért célba, aki idén már felállhatott az Észt és legutóbb az Akropolisz Rali dobogójának legtetejére. Ez azonban nem csak a két északi pilóta csatája lesz, de a gyártói ponttáblát vezető Toyota és a második helyezett Hyundai harca is. A Toyota hátrányát jelentheti az, hogy az összes pilótája most először áll itt rajthoz egy Yaris WRC volánja mögött.

Az egyéni ponttáblát 44 ponttal vezető Sebastien Ogier 2013-ban (egy Volkswagennel) megnyerte ezt a versenyt. Az egyéni második helyezett nem más, mint saját csapattársa, Elfyn Evans, aki ezáltal a francia pilóta idei legnagyobb ellenfele is. Esapekka Lappi nyert már itt, de idén egy privát Yaris WRC-vel áll rajthoz. A finn pilóta 2017-ben első rali világbajnoki győzelmét szerezte meg Finnországban.

A koronavírus járvány még mindig hatással van a versenynaptárra. 2019-ig ez volt az a rali, amivel augusztusban hivatalosan kezdetét vette a szezon második fele. 2020-ban a pandémia miatt törölték a finn megmérettetést, s idén azért, hogy nézők is jelen lehessenek, a szokásos nyári időpont helyett rendezik meg ősszel. Ezzel együtt még három verseny van hátra a szezonból. A Japán Ralit az emelkedő esetszámokra hivatkozva korábban törölték, s csakúgy, mint tavaly, idén is egy beugró helyszínnel, a Monza Ralival fog véget érni a 2021-es Rali Világbajnokság.

Sokáig az északi pilóták voltak a Finn Rali koronázatlan királyai, de jött Sebastien Loeb és trónfosztást végzett kétszer is egymás után. Loeb-öt honfitársa, Sebastien Ogier, követte a sorban és a fiatal francia is felállhatott a finn dobogó tetejére. Később Kris Meekének is sikerült a bravúr, nem északiként győzni Finnországban. Legutóbb 2019-ben (és 2018-ban is) az észt Ott Tanak vitte célba autóját az első helyen a Finn Ralin.

A rali

A hétvégén megrendezésre kerülő verseny a szezon „legőrültebb” ralija címet is kivívta magának azzal, hogy – a nézők és fotósok nem kis örömére – a pilóták majdnem többet tartózkodnak a levegőben, mint az úton, s ha már ott vannak, akkor több mint 200 km/órás sebességgel hajtanak. Rendkívül gyors murvás utak visznek keresztül a finn ligeteken és tavakon, hatalmas ugratókkal tűzdelve. A későbbi, őszi időpont miatt reggel akár még jeges szakaszok is nehezíthetik a csapatok dolgát.

A rali központja az egyetemi város, Jyvaskyla Paviljonki kiállítási központjában lesz berendezve. Ez néhány perc sétára található a város boltjaitól, bárjaitól és éttermeitől. Nagy tömegek várhatók ide. Az első rali idején, 1951-ben is ebben a városban volt a rali főhadiszállása. A Jyvaskyla körüli gyorsasági szakaszok a világbajnokság leggyorsabbjai.

Idén egy kompaktabb formátumban jelentkezik a rali. A péntek reggeli pályabejárással kezdődik, majd a Jyvaskylában a kevert útfelszínű Harju utcai gyorsasági szakasszal folytatódik, ahol a kilátogató tömegeknek nagy élményben lesz részük. A nap további részében még öt további gyorsasági szakasz következik, így az Oittila már naplemente után.

A szombati nap Jamsa híres utcáin szokás szerint fárasztó lesz, hiszen az aznapi 151,95 km-es megmérettetés a rali gyorsasági össztávjának több, mint a felét teszi ki. A legendás Ouninpohja szakasz bizonyos részein is hajt majd a mezőny, meg persze a Paijalán is, amely a maga 22,61 km-es hosszával a hétvége leghosszabb gyorsaságija. Az Arvajánál és Patajokinál rendezett új szakaszokkal zárul a nap.

Az utolsó nap változatlan 2019-hez képest. Aznap keletre tartanak majd a csapatok, ahol két klasszikus gyorsaságit teljesítenek: a Laukaat és a nagy ugratóiról is ismert Ruuhimakit. Ez utóbbi lesz utolsó szakaszként a Power Stage is.

A finnországi rali négy napon át tart, s a 19 gyorsasági szakasz 287,11 km-t tesz majd ki.

(forrás és nyitókép: Amber PR)

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top