Keresés
Close this search box.
Fotó: hajoka.hu

Vissza Tunéziába

Fotó: hajoka.hu

2016-ban már ötödik alkalommal indul a Saharun mezőnye Afrika dűnéi közé. A szaharai navigációs verseny és sivatagi kaland idén áprilisban rajtol Budapestről, és ismét Tunézia lesz az úti cél. Ezen alkalomból a Tunéziai Köztársaság Magyarországi Nagykövete, a Tunéziai Nemzeti Idegenforgalmi Hivatal képviselője, illetve a rally szervezői tartottak sajtótájékoztatót a Lurdy házban, ami kezdetek óta a futam kiindulópontja.

A rendezvényt Samia Ilhem Ammar Nagykövetasszony beszéde nyitotta meg. A nemrégiben kinevezett diplomata nagy lendülettel és lelkesedéssel kezdte meg a budapesti megbízatását, és rendkívül fontosnak tartja a két ország közötti turisztikai kapcsolat megerősítését. Ennek keretében határozott úgy, hogy a futamot ő is felkarolja. Beszédében először örömét fejezte ki, hogy ilyen szép számban érdeklődnek a verseny iránt. Majd kiemelte, hogy a rallynak szimbolikus jelentése van. Hiszen a sport előmozdítja a békét és a tunéziai társadalomban mélyen gyökerezik a béke, valamint a vendégszeretet. Mint mondta, ez az esemény egy újabb kötelék a magyar és a tunéziai polgárok között, hiszen barátságok és ismeretségek köttetnek általa. Végül a hosszú távú, sikeres együttműködés fontosságára utalva megjegyezte, hogy jövőre szeretné kibővíteni az együttműködést a szervezővel.

A Tunéziai Nemzeti Idegenforgalmi Hivatal részéről Leith ben Zakour magyar nyelven, pár szóban köszöntötte a megjelenteket. A Nagykövetasszony beszédére reagálva a hivatal képviselője elmondta, hogy az előző évhez hasonlóan az idei évben is mindent megtesz azért, hogy a szervezés gördülékeny legyen.

A Saharun szervezője, Polgár András üdvözölte az egyre szorosabb együttműködést és megerősítette, hogy a hivatalos szervek mindent megtesznek a lebonyolítás segítése érdekében. Mint elmondta, januárban a Turisztikai Minisztérium meghívására két versenyzővel felkeresték a legfontosabb állomásokat és megkezdődött az engedélyezési eljárás, melynek keretében létrejött egy kormányzói találkozó. Ezen az egyeztetésen részt vett többek között a rendőrség, a katonaság, a nemzeti gárda képviselője is, így több biztonsági felajánlást is kapott a futam a szervek részéről. „Kint tartózkodásunk alatt az eddig tapasztalt vendégszereteten kívül jelentős változásokat láttunk a biztonság terén is, érezhető, hogy Tunézia számára nagyon fontos a turizmus.” mondta a futam alapítója. Ilyen intézkedésekhez tartoznak a sokkal magasabb szintű rendőri jelenlét, a turisztikai zónák megerősített védelme, illetve láthatóan nagyobb fokú a belföldiek ellenőrzése is.

Az ötödik kéthetes futam útvonala a szokásos 4800 km távon már hat homoksivatagos napot tartalmaz a Grand Erg Oriental végeláthatatlan dűnéi között. Ennek köszönhetően a résztvevők eltölthetnek több éjszakát nomád sátorban, illetve a szabad ég alatt is. A kaland „wellness” részére sem lehet panasz, ugyanis a dűnék között lévő termálforrásban is megmártózhatnak a résztvevők: több ponton földgázt keresve gyógyító hatású hőforrások is feltörtek, melyek jelenleg is megmártózási lehetőséget nyújtanak a fáradt utazóknak. Továbbá lesz az útvonalon Rommel hágó átkelés, sóstóban történő (óvatos) száguldás, Dakar útvonal és apró köves sivatagi út is. A legfontosabb változás, hogy a futam ismét ellátogat Tunézia déli, elzárt területeire és El Borma településére. Ebbe a régióba történő belépéshez speciális engedélyekre van szükség, mivel ez az óriási homoksivatagos, ipari terület katonailag védett, leginkább földgáz kitermelés történik.

A futamon veteránnak számító Borsa Miklós, ismert televíziós műsorvezető szintén tervezi az idei részvételt: „Nagyon szeretem a hosszú távú off-road versenyeket, Andrásék szervezésében már több hazai, illetve afrikai navigációs futamon is részt vettem. Tudni kell erről az amatőr rally műfajról, hogy itt nincs pontos út kijelölve, a résztvevők megadott koordináták alapján maguk állítják össze a napi rajt és cél között teljesítendő távokat. A csapatok a nap folyamán többször találkoznak, így garantált a jókedv, illetve ha probléma adódik, segítenek egymáson. A versenyzők mozgását a szervezők egy GPS rögzítővel kontrollálják, így a kiértékelés teljesen objektív. Várhatóan én is csatlakozok idén a mezőnyhöz, hogy verseny vagy kaland kategóriában, az még kérdés”. Az Afrikaland csapatnévvel induló műsorvezető továbbiakban beszélt az afrikai ország vendégszeretetéről, illetve pozitív tapasztalatairól: „A többi általam bejárt afrikai országhoz képest itt soha nem kellett csúszópénzt fizetni, nem várattak indokolatlanul órákat, és mindenben segítőkészek voltak a hivatalos szervek”. Mint elmondta, azért is jónak tartja a Saharun-t aktív kikapcsolódásra és egzotikus tájak megismerésére, mert nem kerül több pénzbe ez a két hét, mint egy londoni, vagy tengerparti hasonló két hét.

A rally szervezője elmondta, hogy míg az első futamon lehetőség volt kétkerékmeghajtással részt venni, mára ez megváltozott. Az igény azt mutatta, hogy a nálunk nem tapasztalható dűnés területek vonzzák leginkább a jelentkezőket, akik többnyire jól felkészített terepjárókkal indulnak útnak. Ennek megfelelően az útvonal egyre nehezebb és keményebb a versenyzők számára, viszont a kaland kategóriában indulókat vezettet sivatagi túrával és egynapos oktatással, tanácsadással segítik a szervezők.

És hogy a technikáról is szó essen: a járműveknek ajánlott a plusz beépített üzemanyag tartály, vagy 3-4 kannányi tartalék, mivel van háromnapos sivatagozás is az útvonalon. Ez a többlet súly, a kötelező víz tartalék és saját felszerelés miatt nagyon fontos a résztvevők számára, hogy minél kevesebb felesleges holmival induljanak útnak. A nagy – leginkább gyári megoldással elért – hasmagasság, a tökéletes állapotban lévő futómű, illetve a jármű kiemelkedő általános állapota nem szükséges, de „kényelmes” feltétele az indulásnak. A futam történetében volt már alkalom teljes kuplung szett cserére két dűne között, történt alváz hegesztés tevefű tövében, de előfordult, hogy quaddal a mezőny után vittek plusz üzemanyagot és akkumulátort is. Mindez jól átgondolt karbantartással elkerülhető, és természetesen gyári felszereltségű terepjáróval is teljesíthető a futam.

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top