Izgalmas részletek derültek ki a januári Dakar raliról a verseny hivatalos prezentációján, szerda délután.
A kulcspontok:
- A 43. Dakar ralit Szaúd-Arábiában tartják meg január 3. és 15. között: a verseny össztávja 7646 kilométer, amelyből a mért szakaszok hossza 4767 kilométer – a rajt és a cél egyaránt Dzsiddában lesz, közben pedig a mezőny felfedezi magának a szaúdi sivatag rejtelmeit, csakúgy, mint egy évvel ezelőtt.
- A 2021-es útvonal vadonatúj mért szakaszokkal lepi meg a versenyzőket, a tavalyihoz képest a szervezők próbáltak kevesebb gyors és több technikás pályát iktatni a programba, amely próbára teszi a navigátorok tudását is. A maratoni szakasz teszteli a versenyzők azon képességét, hogy mennyire tudják beosztani a technikát és a saját erejüket, s a kétnapos maratonit követi majd a szünnap Hail-ben.
- A világjárvány és annak következményei ellenére erős mezőny gyűlik össze a Dakaron: 321 jármű szerepel a nevezési listán: 108 motor, 21 quad, 124 autó és SSV, valamint 42 kamion jelezte a részvételét. Ezen felül 26 jármű nevezet az új Dakar Classic mezőnyébe, amelyhez 2000 előtt gyártott autók és kamionok csatlakozhattak.
„Gyakran halljuk, hogy a Dakaron való részvétel már önmagában győzelem. Szerintem mind ezt érezzük majd január 3-án Dzsiddában” – mondta David Castera versenyigazgató a Dakar-prezentáció felvezetéseként. Azután arról beszélt, milyen kihívások elé állította a pályafelíró csapatot a Covid-járvány, amely az egész világon meghatározza az utazást és egyáltalán az életet. Maga a verseny is különleges protokoll szerint zajlik majd, a rendezők mindent megtesznek, hogy megvédjék a mezőnyt, és hogy akadályozzák a Covid-19 vírus terjedését. Maga a verseny azonban hű marad az alapító Thierry Sabine mottójához: „Kihívás azoknak, akik rajtoz állnak rajta, és álom azoknak, akik otthon maradnak.”
A prezentáció részeként a versenyzők megismerkedhettek a szaúdi sivataggal egy rövid földrajzlecke keretében, amelyből az is kiderült: a szervezők sokkal kevesebb gyors pályát iktattak a programba, ezzel is csökkentve az átlagsebességet, egyúttal növelve a biztonságot és ráirányítva a figyelmet a versenyzői kvalitásokra.
A küzdelem kiélezettnek ígérkezik, hiszen a sztárok mind jelezték a részvételüket.
A motoros kategóriában Ricky Brabec révén a Honda megtörte a KTM 18 éve tartó egyeduralmát, s az osztrák márka ezek után nyilván nagy nevekkel tér vissza a ringbe, hogy revansot vegyen.
A quad-kategória címvédője Ignacio Casale új kihívás után nézett, a kamionos kategóriában méreti meg magát – ugyanott, ahol annak idején a Dakar–pályafutása kezdődött 2010-ben.
Az idei autós győztes a Mini X-Raid buggyval versenyző Carlos Sainznak még nem elég a Dakar–trófeákból, ugyanazzal a céllal tér vissza, amivel tavaly is odaállt a rajthoz, igaz, ehhez a toyotás Nasszer al-Attijahnak is lesz egy-két szava. A két vezető konstruktőrön kívül is vannak még csapatok, amelyek az élmezőnyben vitézkednének: a privát BRX–alakulat színeiben két nagyágyút láthatunk a kilencszeres ralivilágbajnok Sébastien Loeb és az autóval és motorral is Dakar-győztes Joan Nani Roma személyében. Cyril Despres és Mike Horn alternatív energiával hajtott járművel indul a Dakaron, míg az SSV kategóriában a chilei Francisco Chaleco López is harcba száll a címe megvédéséért.
A Dakar–mezőny január 2-án egy rövid, 11 kilométeres prológgal kezdi el a versenyt – a bemelegítés az első szakasz rajtsorrendjéről hivatott dönteni, majd pedig egymást követik az izgalmas és nagyon hosszú szakaszok.
A versenyjárművek többségét december 1-3. között teszik be egy hatalmas komp gyomrába, amely egyenesen Dzsiddába hajózik velük, ahol december 30-31-én lehet felvenni őket a Vörös-tengeri kikötőben. Az adminisztratív és technikai átvételt január első két napján zajlik az egészségügyi előírások teljes betartásával, egy nappal később pedig elkezdődik az igazi küzdelem…
Szólj hozzá