bereznaydani

„Ez a jövő, én történelmet írok” – Exkluzív interjú Bereznay Dániellel

Sokan még mindig nem veszik elég komolyan az e-sportot, pedig érdemes számolni ezzel az újfajta sportággal. Ráadásul nekünk, magyaroknak van is kire büszkék lennünk, hiszen Bereznay Dániel személyében az e-sport egyik legjelentősebb és legsikeresebb személyét tisztelhetjük. Most az ő történetét mutatjuk be, ami remek példa arra, hogy az akarat és a szenvedély utat tör a siker felé! (A cikk eredetileg a Sportime Magazin 2020/6-os számában került publikálásra.)

Bereznay Dániel megközelítőleg 66 ezer ellenfelet utasított maga mögé – ez kellett ahhoz, hogy a Mercedes e-sport-csapata felfigyeljen rá, és leszerződtesse. A még mindössze 20 éves versenyző már két szezont maga mögött tudhat a virtuális száguldó cirkuszban, a második szezonban csatlakozott a mezőnyhöz, az egyéni bajnokságban második lett, míg a csapatversenyben toronymagasan nyert a Mercedesszel. De hogyan is kezdődött ez a mesébe illő történet? „Hét-nyolc éves lehettem, amikor apukám megvette a legelső autós játékunkat – nyilatkozta a Sportime Magazinnak a fiatal versenyző. – Ez egy ralijáték volt. Szerencsére hamar rájöttünk, hogy kormánnyal az igazi a játékélmény, szóval azt is szereztünk. Először a célom az volt, hogy őt legyőzzem. Miután ez sikerült, már másokat is le szerettem volna győzni. Ezzel egy időben elkezdtem nézni a Forma–1-et, mert megláttam a tévében, és megtetszett. Ennek következtében a ralis játékot hamar leváltottam F1-esre, mert azt tudtam kötni a valósághoz, de a versenyszellem ott is megmarad.
12 éves lehettem, amikor az első nagyobb magyar bajnokságba regisztráltam, sikerült is dobogós helyen végeznem. 13-14 évesen már meg is nyertem. 16 évesen már külföldi bajnokságokra is jelentkeztem, ott is jól teljesítettem. Ennyi idő után már természetesen megismerik az ember nevét a közösség berkein belül.
Aztán 2017-ben a Forma–1 bejelentette a hivatalos F1 Esports Seriest, és onnantól kezdve felfele vezetett az utam. Akkor még »csak« a Veloce Esports csapata igazolt le a teljesítményemnek köszönhetően, aztán viszont átkerültem a Mercedeshez, és most már az Alfa Romeo színeiben versenyzem. Egy világbajnoki második és harmadik helyet tudhatok magamnak, amire nagyon büszke vagyok, ugyanis ez az egyetlen sportág a világon, ahol tényleg ennyire minden egyenlő: minden autó, minden felszerelés, a különbséget csak a versenyző személye jelenti. Ezért is szeretem annyira.

Igazi sportolóhoz méltóan Dániel azért igyekezett odafigyelni az egyensúlyra, ugyanis a virtuális versenypályákon aratott sikerek nem mentek a tanulás rovására, az iskolában stabilan hozta a 4,5-5-ös átlagot. Arra a kérdésre, miszerint a szülei mennyire támogatták az e-sportos karrierjét, elmondta: nem sok segítséget kapott, de nem is hátráltatták a céljai elérésében. „Egy tízezer forintos technikával kezdtem, de 2017-ben szerencsére anyukámtól kaptam egy komolyabb kormányt, az rengeteget segített. Viszont én úgy nőttem fel, hogy körülöttem mindenki azt hajtogatta, hogy a játékkal sosem fogok pénzt keresni” – tette hozzá.

Elmondása szerint akkor kezdte komolyabban venni ezt a sportot, amikor 2017-ben bejelentették az első hivatalos szériát. Az azóta elért sikerek miatt egyre több ember figyel rá, nemcsak Magyarországról, hanem a világ számos tájáról. Éppen ezért érdekelt minket, hogy ez nyomást gyakorol rá, vagy inkább motiváltabbá teszi. „A figyelem egyszerre motivál és helyez nyomást az emberre. Nekem a közvéleménynél sokkal fontosabb, hogy a munkáltatóm, a csapatom mit gondol rólam, elsősorban nekik szeretnék megfelelni. Hihetetlenül teljesítményorientált ez a világ, egyből kieshetsz a körforgásból néhány gyengébb eredmény után: szóval kicsit olyan érzésünk is van, mintha folyamatosan az életünkért küzdenénk. Több százezer ember áll készen arra, hogy átvegye a helyemet. A top 10-ben lenni újra és újra egyáltalán nem egyszerű feladat.

És hogy miként viszonyulnak az e-sportos versenyzőkhöz a Forma–1-es paddockban? „Elismernek és tisztelnek minket. Jó érzés, hogy azokkal az emberekkel dolgozhatunk együtt teljes értékű szereplőként, akikre felnézünk kisgyermekkorunk óta. Egyszer felnő majd a fiatal generáció, döntéshozók, szülők lesznek: nekik a gyerekeik még nyitottabbak lesznek, és az e-sport egyre elfogadottabb lesz.

Az e-sport az elektronikus sport rövidítése, Magyarországon körülbelül 2005-2006 környékén használták először ezt a kifejezést, és minden valószínűség szerint a Wii-játékkonzolból ered az elnevezés, viszont csak a 2010-es években kezdték el a köztudatban is elismerni és aktívan használni az e-sport kifejezést. Az utóbbi években viszont visszavonhatatlanul berobbantak az e-sportok, rohamos fejlődésnek indult az ágazat, és manapság – egyes becslések szerint – körülbelül 500 millió ember követi az e-sport-eseményeket, vagy éppen ő maga is aktívan részt vesz benne, ez a szám pedig a következő években minden valószínűség szerint tovább fog növekedni. A COVID-19 sem ejtett csorbát az e-sportok népszerűségén, sőt egyes becslések szerint ez az iparág lehet az egyik nagy „nyertes” ebben az időszakban.

Végül, de nem utolsósorban kíváncsiak voltunk arra, hogy a valódi versenypályák mennyire vonzzák: elmondása szerint bérgokartpályákra el szokott látogatni, pályarekordokat vagy azokhoz közeli időket szokott menni, illetve volt lehetősége versenygokarttal is menni, utóbbiban azonban nem volt módja komolyabb szériákban részt venni azok magas költségei miatt. És hogy láthatjuk-e majd versenyezni esetleg a jövőben valamelyik magyar bajnokságban? „Jó lenne érezni a valós G-erőket, a szagokat, imádom a valós vezetési élményt, de pénzt költeni a versenyzésre annak tudatában nem fogok, hogy máshol megélek belőle. Persze ha bármely apró szériához találnék pár támogatót, és elindulhatnék egy ilyen úton, annak nagyon örülnék, de nem az e-sport rovására. Ez a jövő, én történelmet írok – az ismétlés helyett.”

(nyitókép: Joe Brady)

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top